W ostatnich latach podatnicy mieli trudności z nadążaniem za natłokiem nowych lub planowanych do wprowadzenia przepisów podatkowych. Rok 2024 nie będzie wyjątkiem. Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych zmian i wyzwań podatkowych, które czekają podatników w 2024 roku.
W ostatnich latach podatnicy mieli trudności z nadążaniem za natłokiem nowych lub planowanych do wprowadzenia przepisów podatkowych. Rok 2024 nie będzie wyjątkiem. Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych zmian i wyzwań podatkowych, które czekają podatników w 2024 roku.
Niewątpliwie największą i najbardziej istotną zmianą w 2024 miało być wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) w formie obligatoryjnej od 1 lipca 2024 roku. Niemniej jednak Ministerstwo Finansów w dniu 19 stycznia 2024 roku poinformowało o zmianie decyzji i konieczności przesunięcia systemu KSeF. Według informacji od Ministerstwa Finansów – zdiagnozowano błędy, które uniemożliwiają wprowadzenie obligatoryjnego KSeF w zakładanym wcześniej terminie. Dlatego podjęta została decyzja o przeprowadzeniu zewnętrznego audytu informatycznego i przesunięciu terminu wdrożenia obowiązkowego KSeF. System ten ostatecznie nie wejdzie w życie w 2024 roku, a wyniki audytu będą stanowiły podstawę do wskazania nowego terminu wdrożenia tego rozwiązania. KSeF dalej pozostaje priorytetem dla Ministerstwa Finansów, gdyż głównym celem wprowadzenia rozwiązania jest uproszczenie i zautomatyzowanie procesów związanych z fakturowaniem, a także zwiększenie efektywności administracji podatkowej i walka z oszustwami podatkowymi.
Obowiązek płacenia podatku minimalnego
Obecny rok będzie przede wszystkim pierwszym rokiem podatkowym, w którym pewne podmioty będą zobowiązane do zapłacenia podatku minimalnego. Nowe zasady opodatkowania obejmą spółki, które wykazują straty z działalności operacyjnej lub osiągają niską rentowność. Warto zauważyć, że w kontekście podatku minimalnego, wynik podatkowy będzie obliczany na odrębnych zasadach niż w przypadku „klasycznego CIT". Na przykład, w ramach takiej kalkulacji można wyłączyć pewne pozycje kosztowe. W rezultacie, nie każda strata wykazana w deklaracji CIT-8 skutkować będzie koniecznością zapłaty podatku minimalnego.
Ponadto, ustawodawca przewidział obszerny katalog wyłączeń z podatku minimalnego. Do zwolnionych z tego podatku będą należeć m.in. mali podatnicy CIT, spółki rozpoczynające nową działalność gospodarczą, raportujące stratę jedynie przejściowo, a także podmioty charakteryzujące się niską rentownością ze względu na specyfikę swojej branży.
Mimo że termin płatności nowego podatku może wydawać się jeszcze odległy, warto z góry przyjrzeć się nowym przepisom, aby ocenić możliwość oraz potencjalną wysokość opodatkowania. Należy pamiętać, że podatek minimalny będzie obliczany niezależnie od standardowego CIT, co może wymagać opracowania nowych narzędzi do rozliczeń.
Podatek minimalny stanowi kolejną formę opodatkowania podatkiem CIT. Jego celem jest objęcie podmiotów, które nie wykazują dochodu lub osiągają go na poziomie minimalnym bez uzasadnionej przyczyny. W praktyce, nowy podatek może dotyczyć większości spółek, które raportują stratę z działalności operacyjnej.
Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuŹródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 02/2024