Postęp naukowo-technologiczny, rosnąca konkurencja, ryzyko inwestycji i niepewność związana ze zmieniającą się sytuacją gospodarczą sprawiają, że prowadzenie działalności gospodarczej wymaga od przedsiębiorców uwzględniania coraz szerszego spektrum czynników warunkujących sprawność i efektywność funkcjonowania organizacji. Podejmowane są decyzje strategiczne, zmierzające do zapewnienia spółce pozycji na rynku. Kluczowe jest wdrażanie działań zapobiegawczych szybko i skutecznie, w odpowiedzi na zmiany rynkowe, które wymuszają zastosowanie nieszablonowych działań naprawczych. Przeprowadzenie procesów odpowiadających na bieżące potrzeby przedsiębiorstwa nie zapewni mu przewagi konkurencyjnej i dynamicznego rozwoju, fundamentalne jest wdrażanie innowacji. Nowe technologie zmieniają sposób prowadzenia biznesu, a konieczność wdrażania innowacji zyskała strategiczne znaczenie. W jaki sposób wdrażać innowacje w tak niepewnych czasach?

Innowacje w nowej rzeczywistości

Unia Europejska daje wiele możliwości na finansowanie inwestycji przyczyniających się do wdrażania innowacji dla wszystkich branż, dzięki prowadzonym badaniom naukowym i szerokiemu wachlarzowi ofert dofinansowania zarówno przedsiębiorstw, jak i innych podmiotów.

Założenia nowej perspektywy finansowej na lata 2021–2027 zakładają inwestycje w przełomowe innowacje, które powinny wynikać z potrzeb rynkowych i przyczyniać się do budowania zielonej i cyfrowej Europy, a co za tym idzie stymulować gospodarkę europejską, zwiększać jej rozpoznawalność na rynkach światowych i budować nowe miejsca pracy. Zwiększenie konkurencyjności europejskiego przemysłu, poprzez wprowadzanie innowacji w przedsiębiorstwach, wiąże się z odpowiednim przygotowaniem biznesowym, merytorycznym, finansowym, kadrowym i formalnym każdego nowego działania. Zakres i rodzaj innowacji wdrażanych przez przedsiębiorstwa powinien być dostosowany do zmiany modeli biznesowych przedsiębiorstw z uwzględnieniem uwarunkowań rynkowych. Przedsiębiorstwem innowacyjnym są podmioty łączące w działaniu trzy zasadnicze elementy:

  1. Kreację nowych pomysłów, które są realizowane i finansowane ze środków przedsiębiorstwa, zlecanie i wykorzystywanie w praktyce wyników badań naukowych, nowych koncepcji, wynalazków.
  2. Tworzenie nowych produktów, umiejętność adaptowania się do zmian zachodzących w otoczeniu.
  3. Wdrażanie innowacji w działalności gospodarczej.

Pierwszym krokiem do rozpoczęcia planowania projektów inwestycyjnych jest stworzenie portfela innowacji. Alokacja środków inwestycji w ramach tego instrumentu wymaga opracowania celów, określenia ryzyka i korzyści z nowych inwestycji, zaplanowania sposobu alokacji zasobów w zależności od przyjętej w toku planowania strategii (dostosowanych do strategii przedsiębiorstwa), celów biznesowych, uwzględnienia sytuacji branży, a na późniejszym etapie weryfikacja praw własności intelektualnej w zakresie praw autorskich i wartości przemysłowej (patentów, wzorów użytkowych, znaków towarowych). W tradycyjnych projektach technologicznych koszty, ryzyko i korzyści są wyraźnie określone, natomiast projekty, zakładające tworzenie innowacji, powinny przedstawiać wartość inwestycji w jej dalszy rozwój. Kolejnym celem jest przygotowanie projektu, który wygeneruje oszczędności poprzez, na przykład, robotyzację procesów produkcyjnych, cyfryzację czy zastosowanie rozwiązań sztucznej inteligencji.

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: Dotacje i fundusze nr 35/2021

Zobacz również

Zmiana klimatu w kontekście finansów osobistych i finansów przedsiębiorstwa

Zmiana klimatu w kontekście finansów osobistych i finansów przedsiębiorstwa

Jak wiele będzie nas wszystkich jako ludzkość kosztować globalne ocieplenie i zbyt powolne przeprowadzanie koniecznych zmian? Wbrew pozorom jest to temat idealny do omówienia pod kątem zarówno finansów osobistych, jak i finansów przedsiębiorstwa, dlatego że wskutek zmian klimatu ucierpią nie tylko wszystkie branże (w mniejszym bądź większym stopniu), a co za tym idzie biznes na każdym z jego poziomów.

Czytaj więcej

MSSF 18 – Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych

MSSF 18 – Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych

Rada Międzynarodowych Standardów w kwietniu bieżącego roku opublikowała nowy standard MSSF 18 „Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych”. Nowy standard ma zastąpić obecny MSR 1 „Prezentacja sprawozdań finansowych”. Natomiast warto na wstępie wspomnieć, że będzie przewidywał on dość długie vacatio legis i obowiązywał będzie dopiero od 1 stycznia 2027 r.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.