Oszczędną, acz niewystarczającą odpowiedzią na przedmiotowe pytanie, byłoby stwierdzenie, że w polskim systemie prawnym pozycja dłużnika jest uprzywilejowana względem położenia wierzyciela. Jednak, aby zrozumieć skąd bierze się taka konkluzja należy poddać analizie choćby wybrane regulacje prawne, ukazujące obraz ochrony prawnej dłużnika i wierzyciela.

Jaka jest w Polsce pozycja dłużnika?

Interes dłużnika chroniony jest przez szereg praw przysługujących tej stronie stosunku obligacyjnego, takich jak choćby prawo do przestrzegania terminów przez wierzyciela, wyboru kolejności spłaty zadłużenia, czy prawo do sądu i prywatności.

Pomimo istnienia oczywistych różnic pomiędzy interesem prawnym wierzyciela a dłużnika, pojawia się pytanie, czy w prawnym stosunku zobowiązaniowym, gdzie dochodzi nierzadko do rozbieżności oczekiwań, pozycja obu stron jest równomiernie chroniona przez przepisy obowiązującego prawa?

To właśnie dążenie do wyrównania szans obu stron i zapewnienie im skutecznych narzędzi prawnych do dochodzenia swoich praw i roszczeń stanowi podstawę zachowania równowagi i sprawiedliwości obrotu prawnego. Istnieją jednak pewne stałe trendy polegające na wzmacnianiu ochrony dłużników, co wpływa na powstawanie asymetrii pozycji wierzyciela i dłużnika, a w konsekwencji prowadzi do częstego pokrzywdzenia wierzycieli. Problematyczność tej nierówności staje się wyjątkowo widoczna i dotkliwa dla wierzyciela, zwłaszcza w przypadku niewywiązywania się dłużnika z zapłatą świadczenia.

Pozostałe 90% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Zmiana klimatu w kontekście finansów osobistych i finansów przedsiębiorstwa

Zmiana klimatu w kontekście finansów osobistych i finansów przedsiębiorstwa

Jak wiele będzie nas wszystkich jako ludzkość kosztować globalne ocieplenie i zbyt powolne przeprowadzanie koniecznych zmian? Wbrew pozorom jest to temat idealny do omówienia pod kątem zarówno finansów osobistych, jak i finansów przedsiębiorstwa, dlatego że wskutek zmian klimatu ucierpią nie tylko wszystkie branże (w mniejszym bądź większym stopniu), a co za tym idzie biznes na każdym z jego poziomów.

Czytaj więcej

MSSF 18 – Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych

MSSF 18 – Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych

Rada Międzynarodowych Standardów w kwietniu bieżącego roku opublikowała nowy standard MSSF 18 „Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych”. Nowy standard ma zastąpić obecny MSR 1 „Prezentacja sprawozdań finansowych”. Natomiast warto na wstępie wspomnieć, że będzie przewidywał on dość długie vacatio legis i obowiązywał będzie dopiero od 1 stycznia 2027 r.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.