Jednym z kluczowych działów w każdym przedsiębiorstwie jest księgowość. Może być ona prowadzona samodzielnie przez przedsiębiorców, za pośrednictwem biura rachunkowego lub też można korzystać z księgowości internetowej, która w ostatnich czasach cieszy się coraz większą popularnością. Każda forma prowadzenia księgowości ma swoje plusy i minusy, które warto przeanalizować, by móc wybrać najlepsze rozwiązanie dla swojej firmy.

Księgowość internetowa vs. tradycyjna

Czym jest księgowość tradycyjna?

Księgowość tradycyjna wiąże się z prowadzeniem księgowości firmy samodzielnie lub za pośrednictwem biura rachunkowego.

Samodzielne prowadzenie ksiąg rachunkowych wymaga od przedsiębiorcy odpowiedniej wiedzy na ten temat lub zatrudnienia osoby, która zajęłaby się działem księgowym. Taka forma prowadzenia księgowości – jak każde rozwiązanie – ma swoje mocne i słabe strony. Do zalet samodzielnego prowadzenia ksiąg rachunkowych należą m.in.:

  • dostęp do informacji księgowych na bieżąco i możliwość tworzenia codziennych raportów,
  • całkowite skupienie się na sprawach firmy, dokładniejsza analiza spraw finansowych;
  • możliwość korzystania z wiedzy zatrudnionych w firmie księgowych – doradztwo podatkowe i rachunkowe.

Rzecz jasna, takie rozwiązanie jest dość kosztowne, dlatego decydują się na nie zazwyczaj duże przedsiębiorstwa. Wysokie koszty wiążą się przede wszystkim z kosztami pracy (wysoce wykwalifikowanym pracownikom będzie trzeba więcej zapłacić, a także ponieść koszt systematycznego szkolenia, co będzie konieczne z uwagi na częste zmiany w podatkach i rachunkowości). Dodatkowo, nie zapominajmy o kosztach z utrzymaniem urządzeń oraz programów księgowych.

Innym rozwiązaniem przy wyborze tradycyjnej księgowości jest powierzenie wszelkich spraw związanych z księgowością przedsiębiorstwa do biura rachunkowego. Wiąże się to z przekazywaniem dokumentów do biura rachunkowego, gdzie będą one księgowane. Korzystanie z usług biura rachunkowego niesie za sobą wiele zalet, m.in.:

  • przejęcie przez biuro rachunkowe części odpowiedzialności za poprawne rozliczenie przedsiębiorstwa z fiskusem,
  • niższy koszt korzystania z usług biura rachunkowego, niż zatrudnienia księgowego (lub księgowych) w firmie,
  • możliwość korzystania z dodatkowych usług biura z zakresu podatków i rachunkowości,
  • możliwość przechowywania całej dokumentacji księgowej w biurze rachunkowym,
  • możliwy kontakt osobisty z osobami prowadzącymi księgi rachunkowe,
  • przypominanie o dochowaniu ważnych terminów rozliczeń.

Pomimo wielu niezaprzeczalnych zalet takie rozwiązanie ma również kilka wad. Pierwsza rzecz to konieczność dostarczania do biura rachunkowego wszelkich niezbędnych dokumentów. Druga – to brak nieograniczonego dostępu do wszystkich bieżących informacji księgowych, a co za tym idzie brak możliwości szybkiego generowania codziennych raportów. Wreszcie też takie rozwiązanie to wyższy koszt korzystania z usług biura rachunkowego względem kosztów prowadzenia księgowości online.

Ponadto korzystanie z usług biura rachunkowego wiąże się również z ryzykiem, że świadczone usługi nie będą satysfakcjonujące. Zatem jeśli chcemy skorzystać z outsourcingu usług księgowych, warto poszukać profesjonalnego i sprawdzonego biura rachunkowego.

 

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Odroczone płatności i zakupy na raty w transakcjach B2B

Odroczone płatności i zakupy na raty w transakcjach B2B

Odroczone płatności, znane jako Buy Now, Pay Later (BNPL), do niedawna popularne wśród konsumentów, zdobywają coraz większe uznanie firm. Mogą z nich skorzystać zarówno przedsiębiorcy, którzy dokonują zakupów firmowych, jak i firmy, które oferują swoje produkty i usługi innym podmiotom biznesowym. Kupującym umożliwiają odroczenie płatności o 30 dni lub rozłożenie wydatków firmowych na dogodne raty, a sprzedającym – oferowanie własnych produktów i usług innym firmom w systemie ratalnym, gwarantując przy tym poprawę płynności finansowej i pieniądze z faktur zawsze na czas.

Czytaj więcej

Kredyt z ratą balonową – istota i działanie

Kredyt z ratą balonową – istota i działanie

Niemal każdy z nas w życiu zaciągnął min. jeden kredyt. Na samochód, na mieszkanie, dom czy chociażby sprzęty AGD. Z tego względu niezwykle istotne jest, by nie tylko czytać dokładnie umowy kredytowe, ale również umieć rozplanować spłatę kredytu i mieć choćby ogólne pojęcie o tym, jak dany kredyt funkcjonuje. Jednym z coraz bardziej popularnych kredytów w ostatnich latach jest kredyt z tzw. ratą balonową. Czym jest? Jak działa? Jakie są jego wady i zalety? O tym wszystkim przeczytają Państwo w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.