Emisja obligacji korporacyjnych i wprowadzenie ich do obrotu w ASO Catalyst jest alternatywą wobec kredytu bankowego na pozyskanie kapitału dłużnego. Odbywa się ona na zasadach określonych przez emitenta, a nie bank, proces pozyskania kapitału jest zazwyczaj szybszy, a druga strona transakcji (inwestorzy obejmujący obligacje) jest bardziej elastyczna niż banki pod kątem celu finansowania, struktury transakcji, braku zabezpieczeń. Emisja obligacji i wprowadzenie ich do obrotu ma dla spółek prywatnych jeszcze jedną zaletę – przeciera szklak do debiutu na rynku podstawowym GPW.
Obligacje korporacyjne i Catalyst – pierwszy krok na rynku kapitałowym przed docelowym wejściem na Giełdę

Spółki debiutujące w ASO Catalyst przechodzą drogę, która jest mniej wymagająca od debiutu na rynku podstawowym. Podmioty posiadające notowane obligacje zobowiązane są również do spełniania szeregu obowiązków informacyjnych wynikających zarówno z regulaminów GPW, jak i unijnego rozporządzenia MAR. Jednak również te obowiązki są dla nich mniej rygorystyczne. Proces emisji obligacji musi być przeprowadzony w zgodzie z krajowymi regulacjami dotyczącymi rynku kapitałowego. Wprowadzenie obligacji do obrotu w ASO Catalyst oznacza sporządzenie dokumentu informacyjnego, natomiast notowane instrumenty są obowiązkowo zdematerializowane w KDPW, które prowadzi jednocześnie ich ewidencję. Konieczność przeprowadzenia wszystkich tych procesów skutkuje nabyciem wewnętrznych kompetencji, dzięki praktycznemu zaznajomieniu się z regulacjami, terminami i sposobem działania instytucji rynku kapitałowego. Nabyta w wyniku wprowadzenia do obrotu obligacji wiedza jest niezwykle istotna przy późniejszym IPO (initial public offering). Sam proces plasowania obligacji umożliwia zbudowanie relacji z inwestorami, w tym z funduszami inwestycyjnymi, jak również z domami maklerskimi, które wspierają spółki zarówno przy emisjach obligacji, jak i debiutach na rynku podstawowym czy NewConnect. W końcu pamiętać też trzeba, że dzięki emisji obligacji i wprowadzeniu ich do obrotu spółka może postawić pierwszy krok na rynku kapitałowym bez konieczności rozwadniania akcji właścicieli.

Debiut na rynku głównym a debiut w ASO Catalyst

W kwestii procesu debiutu na rynku okazuje się, że debiut w ASO Catalyst jest znacznie prostszy niż debiut na rynku podstawowym GPW. Ten drugi wiąże się bowiem z due diligence (szczegółowym badaniem spółki) oraz sporządzeniem przez oferującego i doradcę prawnego prospektu emisyjnego, który jest zatwierdzany przez KNF. Prospekt jest dokumentem bardzo obszernym, którego sporządzenie trwa co najmniej kilkanaście tygodni. Podobną ilość czasu zajmuje zatwierdzenie go przez Komisję Nadzoru Finansowego. IPO wiąże się często również z wyborem doradcy IR/PR, który następnie, wraz z oferującym, dba o wypromowanie oferty oraz organizuje roadshow, czyli spotkania z inwestorami i analitykami. Debiut na rynku podstawowym to również procedury przed GPW i KDPW. Dla porównania, w przypadku debiutu obligacji w Alternatywnym Systemie Obrotu Catalyst obowiązkowo należy sporządzić znacznie mniej obszerny od prospektu Dokument Informacyjny, który nie jest zatwierdzany, dzięki czemu jego sporządzenie odbywa się w tym przypadku znacznie szybciej, a w proces nie jest zaangażowany KNF. Ze względu na fakt, że oferta obligacji jest z reguły ofertą prywatną (skierowaną do maksymalnie 149 inwestorów), wiąże się ona z mniej wymagającym procesem oferowania, a sama oferta skierowana jest z reguły do inwestorów instytucjonalnych oraz zamożnych inwestorów indywidualnych, a nie do szerokiego rynku. Jednak to właśnie te podmioty są kluczowymi inwestorami, do których kierujemy później ofertę w przypadku IPO. W końcu emisja obligacji i wprowadzenie do ASO Catalyst wymaga, tak samo jak przy IPO, dematerializacji i zapisania instrumentów w KDPW.

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Zmiana klimatu w kontekście finansów osobistych i finansów przedsiębiorstwa

Zmiana klimatu w kontekście finansów osobistych i finansów przedsiębiorstwa

Jak wiele będzie nas wszystkich jako ludzkość kosztować globalne ocieplenie i zbyt powolne przeprowadzanie koniecznych zmian? Wbrew pozorom jest to temat idealny do omówienia pod kątem zarówno finansów osobistych, jak i finansów przedsiębiorstwa, dlatego że wskutek zmian klimatu ucierpią nie tylko wszystkie branże (w mniejszym bądź większym stopniu), a co za tym idzie biznes na każdym z jego poziomów.

Czytaj więcej

MSSF 18 – Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych

MSSF 18 – Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych

Rada Międzynarodowych Standardów w kwietniu bieżącego roku opublikowała nowy standard MSSF 18 „Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych”. Nowy standard ma zastąpić obecny MSR 1 „Prezentacja sprawozdań finansowych”. Natomiast warto na wstępie wspomnieć, że będzie przewidywał on dość długie vacatio legis i obowiązywał będzie dopiero od 1 stycznia 2027 r.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.