Czasem drobne kroki prowadzą do wielkich zmian w biznesie, czasem odpowiednie zarządzanie procesami pozwala osiągnąć sukces w branży. Czasem najprostsze rozwiązania są najskuteczniejsze. Również w kontekście optymalizacji kosztów.
Watch the costs, and the profits will take care of themselves. Zdanie to wypowiedział nie kto inny, a Andrew Carnegie, wielki filantrop i ojciec założyciel biznesu amerykańskiego, jeden z najbogatszych ludzi w historii powszechnej. Cesarz stali, który przemysł i myślenie o biznesie przeniósł na zupełnie nowy poziom, cytatów z jego życia i pracy w obiegu kulturowym znajdziemy mnóstwo. Znany z własnej mądrości zostawił po sobie kilka tysięcy obiektów użyteczności publicznej, od bibliotek, przez hale widowiskowe, po budynki uniwersytetów i inne. Parafrazując autora sentencji i myśląc o tym, co z dziewiętnastowiecznej mądrości możemy zaimplementować do dwudziestopierwszowiecznego biznesu, powinniśmy się zastanowić nad uniwersalną prawdą w niej zawartą. Proste rozwiązania niekoniecznie są łatwe, ale warto pochylić się nad problemem optymalizacji kosztów w firmie. Czasem drobne kroki prowadzą do wielkich zmian w biznesie, czasem odpowiednie zarządzanie procesami pozwala osiągnąć sukces w branży.
Każda godzina poświęcona na planowanie, to 10 godzin oszczędzone w trakcie procesu realizacji
O optymalizacji kosztów możemy mówić w dwóch perspektywach. W ujęciu projektowym jest to element zorganizowanych działań, mających na celu znalezienie sposobów na zmniejszenie kosztów działalności przedsiębiorstwa. Zazwyczaj zarządy firm myślą o optymalizacji w kontekście restrukturyzacji. W chudych czasach, kiedy budżety zaczynają być napięte, jeden z członków zarządu postanawia obciąć wydatki o 10%. Wtedy większość zaangażowanych w operacje menadżerów gorączkowo tnie wydatki, często zapominając o właściwym poziomie/jakości produkowanych towarów lub świadczonych usług. Często takie działania prowadzą do spadku sprzedaży przez obniżenie jakości i trwałą utratę klientów. Jest to oczywiście skrajny przypadek, ale myślę, że spotykany przeze mnie wielokrotnie w doświadczeniu biznesowym, często poczynione oszczędności powodują nieokonturowanie straty w innych obszarach, dlatego przed jakimkolwiek procesem optymalizacyjnym warto więcej czasu poświęcić na przeprowadzenie analiz, w myśl zasady, że każda godzina poświęcona na planowanie, to 10 godzin oszczędzone w trakcie procesu realizacji. W ujęciu projektowym możemy też zarządzać procesem optymalizacji w sposób pozytywny, bez przysłowiowego miecza Damoklesa (restrukturyzacji) nad głową. Wystarczy odpowiednio dużo czasu poświęcić na przygotowania, ciąć mądrze, optymalizować inteligentnie.
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.