Dotacje unijne to jeden ze sposobów pozyskania dodatkowych środków, w chwili, gdy planujemy otworzyć lub rozwinąć swoją firmę, a także przeprowadzić wybraną inwestycję. Korzystanie z unijnego wsparcia niewątpliwie niesie ze sobą wiele korzyści, jednak równie ważnym aspektem jak pozyskanie finansowania jest przede wszystkim prawidłowe rozliczenie uzyskanych środków. Należy w głównej mierze zrealizować inwestycję zgodnie ze złożonym wnioskiem, przestrzegać terminów i prawidłowo ją rozliczyć.
Dofinansowanie, które sięga nawet kilkudziesięciu procent jest bardzo często bezzwrotne, aby jednak tak było – wymagane jest spełnienie określonych zasad. Jeśli nie dostosujemy się do zapisów umowy, wówczas może to pociągnąć za sobą negatywne konsekwencje.
Podpisanie umowy o dofinansowanie
Podstawowym krokiem jest podpisanie umowy o dofinansowanie – jeżeli w wyniku oceny złożony wniosek zostanie zakwalifikowany do objęcia wsparciem, wówczas zostanie zawarta umowa o dofinansowanie. Procedura związana z podpisaniem rozpoczyna się w momencie otrzymania oficjalnego pisma, które potwierdza przyznanie dotacji na realizację projektu. Pismo to zawiera również informację o dokumentach, które należy zgromadzić do czasu podpisania umowy oraz terminie, w którym powinno się dopełnić niezbędnych formalności.
Wykaz dokumentów może się różnić, w zależności od realizowanego projektu i rodzaju reprezentowanego podmiotu. W większości przypadków niezbędnymi dokumentami są:
- dokumenty rejestrowe przedsiębiorstwa (w tym aktualny wyciąg z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub odpis Krajowego Rejestru Sądowego; zaświadczenie o nadaniu NIP i REGON),
- kopia umowy o prowadzenie rachunku bankowego,
- aktualne zaświadczenia o niezaleganiu z należnościami publicznymi (np. składkami ZUS, podatkami),
- dokumenty potwierdzające ustanowienie zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy (np. weksel, gwarancja bankowa, poręczenie).
Umowa o dofinansowanie opisuje również zobowiązania i uprawnienia oraz harmonogram realizacji projektu wraz z jego budżetem. Jej przedmiotem jest realizacja zaproponowanego projektu zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, który jest załącznikiem do umowy. Należy pamiętać, iż wszelkie dodatkowe zmiany w umowie będą wymagały zatwierdzenia przez instytucję udzielającą wsparcia.
Rozliczenie dotacji a kwalifikowalność środków?
Realizując projekt należy pamiętać, że nie każdy poniesiony przez nas wydatek będzie mógł być dofinansowany ze środków unijnych, nawet jeżeli jest on związany z projektem. Poszczególne programy i rodzaje dotacji mają przypisany katalog tzw. kosztów kwalifikowanych. Zapoznanie się z katalogiem pojawia się już na etapie pisania wniosku o dotację. Jedynie wydatki, które znajdują się w tym katalogu będą podlegać dofinansowaniu. Pozostałe koszty muszą zostać poniesione z własnych środków.
Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
Źródło: Dotacje i fundusze nr 41/2022