Długo wyczekiwany przez przedsiębiorców powrót funduszy europejskich w nowej odsłonie rozpoczyna swój bieg. Pierwsze harmonogramy po okresie negocjacji programów z Komisją Europejską pojawiają się z początkiem tego roku. Zmieniając znaną strukturę konkursów z zeszłej perspektywy prezentujemy nowy wymiar dotacji na kolejne lata.
Możliwości pozyskania wsparcia dla polskich przedsiębiorców zawierają się w wachlarzu instrumentów w ramach Programów Operacyjnych krajowych, regionalnych, konkursów międzynarodowych w ramach programu Horyzont Europa, Krajowego Planu Odbudowy, jak również innych instrumentów uzupełniających, takich jak ulgi podatkowe (Polska Strefa Inwestycji, ulga B+R, ulga na robotyzację, IP Box), czy grant rządowy w programie wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2030. W cyklu artykułów zaprezentowane zostaną różne typy instrumentów.
Pierwsze z nich, których pierwsze harmonogramy naborów wniosków będziemy znać w pierwszym kwartale to Programy Operacyjne na poziomie centralnym, finansowane w ramach Polityki Spójności, tj.
( 1 ) Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) – 24 mld EUR,
( 2 ) Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) – 7,9 mld EUR,
( 3 ) Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) – 4 mld EUR,
( 4 ) Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (FEPW) – 2,65 mld EUR,
( 5 ) Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy (FERC) – 2 mld EUR.
Pierwszy z nich z przyznaną największą alokacją FENiKS jest programem wspierającym działania prośrodowiskowe w zakresie poprawy warunków rozwoju kraju poprzez budowę infrastruktury technicznej i społecznej. Jako następca Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oferuje konkursy o tematyce:
→ Obniżenia emisyjności gospodarki, transformację w kierunku gospodarki przyjaznej środowisku i o obiegu zamkniętym, większej odporności na zmiany klimatu (w tym na susze i powodzie) oraz ochronę dziedzictwa przyrodniczego (wzrost zdolności retencyjnych oraz poprawę systemów monitorowania i zarządzania kryzysowego),
→ budowy efektywnego i odpornego systemu transportowego o jak najniższym negatywnym wpływie na środowisko naturalne,
→ kontynuację i dokończenie realizacji odcinków sieci bazowej TEN-T do roku 2030,
→ poprawę bezpieczeństwa transportu, zmniejszenia emisji w transporcie, z wykorzystaniem transportu szynowego (w tym w miastach), dostępności komunikacji zbiorowej oraz wykorzystanie wobec dróg łańcuchów logistycznych dzięki inwestycjom w porty morskie, drogi wodne śródlądowe, przewozy intermodalne,
→ zapewnienie równego dostępu do opieki zdrowotnej oraz poprawę odporności systemu ochrony zdrowia,
→ wzmocnienie roli kultury w rozwoju społecznym i gospodarczym dzięki implementacji działań mających na celu ochronę zabytków o światowym i krajowym znaczeniu, zarówno ruchomych i nieruchomych. Ponadto, zaplanowane zostały instrumenty wsparcia pozwalające na rozwój instytucji kultury oraz ich adaptację do nowych funkcji kulturalnych i społecznych.
Katalog wnioskodawców nie jest zamknięty, w konkursach będą mogły brać udział podmioty, takie jak: przedsiębiorstwa, jednostki samorządu terytorialnego, podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego, właściciele budynków mieszkalnych, państwowe jednostki budżetowe i administracji publicznej, dostawcy usług energetycznych, zarządcy dróg krajowych i linii kolejowych, służby ratownicze (ratownictwo techniczne) i odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu, Państwowej Straży Pożarnej, podmioty zarządzające portami lotniczymi oraz portami morskimi, organizacje pozarządowe, instytucje ochrony zdrowia, instytucje kultury, kościoły i związki wyznaniowe.
Wsparcie będzie udzielane zarówno w formie dotacji, jak i instrumentów łączonych dotacja i instrumenty zwrotne (np. pożyczka).
Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuŹródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 1/2023