Społeczne aspekty działalności gospodarczej stają się coraz ważniejszym elementem światowego biznesu. Z globalnego badania firmy doradczej Deloitte wynika, że 76% przedsiębiorców uważa, iż wartość firmy należy oceniać, nie tylko mierząc zysk, ale także na podstawie pozytywnego wpływu jej podstawowej działalności na społeczeństwo.
Badanie opublikowane na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos zawiera opinie szefów firm dotyczące celu, oddziaływania i wiodącej roli biznesu w społeczeństwie. 73% respondentów jest zdania, że podstawowa działalność prowadzona przez ich firmy pozytywnie wpływa na społeczeństwo.
Wyniki ankiety to dowód na włączenie «zadań społecznie użytecznych» w podstawową działalność gospodarczą firmy, proces podejmowania decyzji i kształtowania tożsamości przedsiębiorstwa. W ten sposób biznes może realnie inspirować pozytywne zmiany gospodarcze, środowiskowe i społeczne – podkreśla Barry Salzberg, globalny prezes Deloitte.
82% respondentów przyznało, że ich firmy opracowały już oficjalny dokument definiujący ich „misję społeczną”. Zdaniem 52% badanych, dokument ten ma istotne znaczenie jako element przyciągający nowe pokolenie klientów i pracowników, zaś tylko 25% stwierdziło, że jest on dobrze znany wśród obecnych klientów firmy. Dowodzi to, że przedsiębiorstwa mają jeszcze wiele do zrobienia w zakresie propagowania swoich prospołecznych zamierzeń związanych z wpływem prowadzonej działalności na społeczeństwo.
W ramach badania zagadnień w zakresie oddziaływania biznesu na społeczeństwo, firma Deloitte zebrała dodatkowo ponad 1000 opinii swoich pracowników z biur z całego świata – przedstawicieli pokolenia Y (czyli osób urodzonych po 1981 r.). Zdaniem ponad połowy badanych (52%), biznes bardziej niż jakakolwiek inna sfera działalności społeczeństwa będzie w przyszłości odgrywał znaczącą rolę w rozwiązywaniu największych problemów społecznych. Ponadto 92% respondentów jest zdania, że sukces działalności gospodarczej powinien być mierzony nie tylko wysokością wypracowanego zysku firmy, ale także jej „celem społecznym”.
Źródło: Deloitte