Jedną z najciekawszych prelekcji VIII Międzynarodowego Kongresu Controllerów była ostatnia z nich, czyli wystąpienie profesora Rainera Kalwaita z Niemiec. Od kilku lat jest on członkiem Zarządu Stowarzyszenia RiskManagement Association e. V., które zajmuje się problematyką zarządzania ryzykiem. Tematem jego przemowy było risk management jako wyzwanie związane z planowaniem i kontrolą.

Celem prezentacji profesora Kalwaita było między innymi uświadomienie zgromadzonym controllerom, jak ważne i kluczowe jest zagadnienie ujmowania ryzyk w codziennych analizach. Projekt, który na pierwszy rzut oka wygląda obiecująco, po zastosowaniu analizy ryzyka, uwzględniającej szanse jego powodzenia, może zostać odrzucony. Prelegent podkreślił, że dla każdego kalkulowanego ryzyka należy uwzględnić określone­ prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Niedopuszczalny jest przy tym schemat, w którym ryzyko ujmuje się w swoich analizach ze 100-procentową pewnością wystąpienia.

Kolejnym aspektem tej prelekcji było umiejscowienie ryzyka w strukturze systemu controllingu. Stosowane obecnie systemy bardzo często nie zawierają tego elementu. Opierają się na racjonalnych składowych danej analizy, bez rozpatrywania potencjalnych zdarzeń. Jak mówił profesor Kalwait, w nowoczesnym controllingu musi znaleźć się miejsce na uwzględnianie ryzyka, na jego identyfikację, ocenę, klasyfikację i raportowanie. Najczęściej zapewnia to analiza scenariuszy. Efektem takiego procesu jest schemat, który obejmuje główny planowany nurt danego zdarzenia oraz odchylenia, które mogą przy tym powstać. Jest to po prostu planowanie korytarzowe, które zapewnia znacznie szersze spojrzenie na wynik analizy i potencjalny rozwój danej sytuacji. Tak przygotowane zestawienie umożliwia bardziej świadome podjęcie decyzji biznesowej. Bardzo cenną kompetencją staje się w takim przypadku definiowanie przez controllera zagrożeń i szans dla danego projektu. Controller nie musi, a nawet nie powinien robić tego sam. Proces ten należy realizować we współpracy z innymi menedżerami z poszczególnych działów przedsiębiorstwa.

W podsumowaniu swojego wystąpienia profesor Kalwait uświadamiał wszystkim zgromadzonym, jak ważne w dzisiejszych czasach staje się planowanie korytarzowe. Oczywiście, przedsiębiorstwa napotykają liczne problemy związane z aspektem risk management, ale warto skupić się najpierw na ich identyfikacji, a następnie na próbie rozwiązania, aby w efekcie móc podejmować decyzje na podstawie pewnych scenariuszy wydarzeń.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Akt o usługach cyfrowych w praktyce

Akt o usługach cyfrowych w praktyce

Czym jest Akt o usługach cyfrowych i kogo dotyczy? Kogo dotyczy regulacja i w jakim zakresie? Jak jego uchwalenie wpływa na obowiązki polskich dostawców usług elektronicznych?

Czytaj więcej

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.