Kryzys jest pojęciem znanym obecnie chyba każdemu. Jako że jest to sytuacja, której chcemy uniknąć, bądź zminimalizować jej konsekwencje, musimy znaleźć sposób na jej zażegnanie, a także zapobieżenie.

Aby daną sytuację nazwać kryzysem, musi ona spełnić kilka warunków:

  • powoduje bezpośrednie zagrożenie,
  • jest niespodziewana,
  • wywołuje presję,
  • konieczna jest natychmiastowa identyfikacja problemu.

Jeśli chcemy zarządzić kryzysem, mamy do wyboru dwie drogi – reaktywną i proaktywną.

W przypadku strategii reaktywnej reagujemy na powstałą sytuację. Aby zażegnać kryzys, potrzebujemy najlepszych narzędzi do oceny sytuacji i wybrania odpowiedniej strategii.

W przypadku strategii proaktywnej potrzebujemy narzędzi, które pozwolą zapobiegać sytuacjom kryzysowym poprzez ich wcześniejsze wykrycie.

W środowisku biznesowym otacza nas ciągły szum informacyjny. Najważniejszym elementem niezbędnym do znalezienia przyczyny kryzysu jest zlokalizowanie danych, które dostarczą nam informacji o sytuacji. Aby zareagować na kryzys, musimy otrzymać natychmiastowe odpowiedzi. Znalezienie właściwych informacji może być trudne, szczególnie wtedy kiedy organizacja nie kieruje się danymi.

Organizacja Data-Driven

„Organizacje Data-Driven 23 razy częściej zdobywają klientów, 6 razy częściej ich zatrzymują, 19 razy bardziej będą zyskownymi organizacjami” (Źródło: https://www.tableau.com/learn/articles/how-to-build-a-data-driven-organization).

Jeśli organizacja chce przetrwać kryzys, musi zorientować się na dane, nie na intuicję (Rysunek 1). Czas reakcji w kryzysie jest kluczowy. Orientacja organizacji na dane wymaga użycia odpowiednich narzędzi. Narzędzia Business Intelligence pozwalają na przeprowadzenie takiego procesu w sposób optymalny.

Ze względu na sposób pracy z danymi, narzędzia analityczne możemy podzielić na 3 grupy:

  • arkusze kalkulacyjne (Excel),
  • narzędzia raportowe interwałowe (Cognos, Oracle BI),
  • narzędzia BI z możliwością analizy ad hoc (Tableau, Alteryx).

Arkusze kalkulacyjne to najprostsza metoda analizy, relatywnie tania i łatwa we wdrożeniu. Excel jako część środowiska Microsoft jest narzędziem dość uniwersalnym i łatwym w obsłudze. Niestety, nie jest w stanie obsługiwać dużych wolumenów danych. Możliwości wizualizacji są również ograniczone. Excel pozwala na analizę ad hoc, jednakże w ograniczonym zakresie w związku z innym rodzajem przeznaczenia tego narzędzia.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.