Podkreślane przez czynniki oficjalne zmiany na rynku pracy przestają być jedynie „faktami medialnymi”. Szereg znaczących decyzji politycznych w oczywisty sposób bezpośrednio oddziałuje na polską gospodarkę. Dodatkowo z danych Eurostatu wynika, że bezrobocie w Polsce zanotowało rekordowo niski poziom – 4,8%.

Co słychać na rynku pracy?

Twórców ankiety zainteresował wpływ tak znaczących zmian na sytuację przedsiębiorstw. Być może wyniki ankiety wskazują na skalę wyzwań, przed jakimi stoją przedsiębiorcy niezależnie od ich wielkości.

Podnoszony niekiedy problem spodziewanego odpływu kobiet z rynku pracy dla ponad połowy respondentów (58%) ma charakter teoretyczny. Jednakże pozostała część przedsiębiorców zauważa bieżące lub nadchodzące zagrożenia. Warto zwrócić uwagę, że dla połowy z nich odpływ oraz bierność zawodowa kobiet stanowi problem natury fundamentalnej. Oznacza to kłopoty dla 1/2 polskich przedsiębiorców.

Innym znaczącym ekonomicznie faktem jest półmilionowa armia pracowników, którzy w bieżącym roku osiągną wiek emerytalny. Pojawia się potrzeba działań kompensujących utratę rąk do pracy. Dla znacznej części badanych (40%) rozwiązaniem jest zintensyfikowanie procesów rekrutacyjnych zanim pojawi się problem niedoboru. To zdroworozsądkowe podejście ma według nas charakter nieco „ekstensywny”. Warto przy tej okazji wspomnieć, że dla aż 45% przedsiębiorców z tej grupy (18% całości) pracownicy cudzoziemscy stanowią realną alternatywę dla pracowników rodzimych.

Uzupełnieniem obrazu działań kompensujących są inicjatywy na rzecz zwiększenia atrakcyjności miejsca pracy dla aktualnych pracowników poprzez wzrost wynagrodzeń oraz modyfikacje systemów kafeteryjnych i motywacyjnych. Działania takie chce podjąć blisko ¼ pracodawców. Nieco większą grupę (27%) stanowią przedsiębiorcy, dla których obecna i oczekiwana zmiana na rynku pracy jest szansą na restrukturyzację procesów i podniesienie sprawności firm oraz wzrost wydajności zatrudnionych.

Kolejnym zagadnieniem, które interesowało twórców ankiety, były opinie przedsiębiorców na temat pracowników z zagranicy. 63% ankietowanych jest nie tylko zwolennikami wprowadzenia rozwiązań ułatwiających zatrudnianie cudzoziemców – aż ⅓ z tej grupy uważa za niezbędne podjęcie aktywnych działań zwiększających atrakcyjność Polski dla pracowników z zagranicy. To aż 20% wszystkich badanych. Z kolei dla ⅓ ankietowanych cudzoziemcy nie rozwiążą problemów rynku pracy w Polsce. Trzeba także wspomnieć, że 14% opowiada się za ograniczeniami i koniecznością zamknięcia polskiego rynku dla pracowników z zagranicy.

Pozostałe 37% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.