Rynek pracy optymistycznie ale już nie tak różowo

Tekst otwarty Tylko on-line nr 52/2017

Jak pokazują wyniki Barometru ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia, 88% firm w Polsce deklaruje wzrost zatrudnienia lub stabilizację w ilości etatów w III kwartale. Co prawda w 7 z 10 badanych sektorach kraju prognoza netto zatrudnienia jest dodatnia, jednak wyniki obniżyły się zarówno w ujęciu kwartalnym, jak i rocznym. Pracodawcy mają ostrożnie optymistyczne plany dotyczące zatrudnienia w okresie lipiec-wrzesień. Najwięcej miejsc pracy będzie w Budownictwie, Handlu detalicznym i hurtowym oraz w Transporcie/ Logistyce/ Komunikacji.

Warszawa, 13 czerwca 2017 r. – Jak wynika z opublikowanego dziś przez firmę doradztwa personalnego ManpowerGroup, kwartalnego raportu Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia, pracodawcy w Polsce przejawiają ostrożne nastawienie co do planów rekrutacyjnych na najbliższe trzy miesiące. Prognoza netto zatrudnienia po korekcie sezonowej plasuje się na poziomie +6%, osiągając najniższy wynik w ciągu ostatnich dwóch lat. Zarówno w ujęciu kwartalnym jak i rocznym odnotowano spadek prognozy, o 4 punkty procentowe. Spośród przebadanych w Polsce pracodawców, 14% przewiduje zwiększenie całkowitego zatrudnienia, 5% zamierza redukować etaty a 74% nie planuje zmian personalnych w najbliższym kwartale.

- Rynek pracy kieruje się sezonowością. Początek wakacji zaowocuje więc dużym optymizmem, spowodowanym napływem wielu ofert sezonowych. Z tego samego powodu, w późniejszym czasie możemy spodziewać się pewnego spowolnienia u progu jeseni, co będzie spowodowane zakończeniem aktywności sezonowych po lecie - powiedziała Iwona Janas, Dyrektor Generalna ManpowerGroup w Polsce. - Nie powinno to mieć wpływu na ogólny obraz rynku pracy, gdzie w większości sektorów obserwujemy stały popyt na pracowników. Obecną sytuację można nazwać ostrożnie optymistyczną, a po spodziewanym spowolnieniu we wrześniu możemy spodziewać się poprawy klimatu, - dodaje Iwona Janas.

W siedmiu z 10 badanych sektorach [1] kraju prognoza netto zatrudnienia dla III kwartału 2017 r. jest dodatnia. Największy wzrost zatrudnienia przewidują pracodawcy w sektorze Budownictwo, zgodnie z ich deklaracjami prognoza netto zatrudnienia wynosi +18%. Stały wzrost zatrudnienia przewidywany jest w sektorze Transport/ Logistyka/ Komunikacja a także w Handlu detalicznym i hurtowym, gdzie perspektywa wynosi +11% dla każdego, podczas gdy perspektywa dla sektora Produkcja przemysłowa wynosi +6%. Jednocześnie spodziewany jest spadek zatrudnienia w dwóch sektorach: Energetyka/Gazownictwo/Wodociągi oraz Finanse/Ubezpieczenia/ Nieruchomości/ Usługi, zgodnie z deklaracjami pracodawców, wynik wynosi tu odpowiednio -3% i -2%.

W ujęciu kwartalnym prognoza pogorszyła się w siedmiu z dziesięciu badanych sektorach. Znaczne spadki o 16 i 13 punktów procentowych deklarują odpowiednio pracodawcy w sektorze Finanse/Ubezpieczenia/Nieruchomości/Usługi oraz w sektorze Produkcja przemysłowa. W trzech innych sektorach, Instytucje sektora publicznego, Restauracje/Hotele oraz Handel detaliczny i hurtowy, wyniki uległy pogorszeniu o 5 punktów procentowych. Nieznaczne wzrosty odnotowano w dwóch sektorach, w tym w sektorze Budownictwo, gdzie wynosi on 2 punkty procentowe.

W porównaniu do III kwartału 2016 r. pogorszenie prognoz miało miejsce w ośmiu z dziesięciu badanych sektorach. Pracodawcy w sektorze Produkcja przemysłowa deklarują najbardziej warty odnotowania spadek o 14 punktów procentowych. Perspektywa spada o 7 punktów procentowych w sektorach Restauracje/Hotele oraz Transport/Logistyka/Komunikacja, podczas gdy w sektorze Finanse/Ubezpieczenia/Nieruchomości/Usługi jest niższa o 4 punkty procentowe. Jednocześnie pracodawcy w sektorach Budownictwo oraz Energetyka/Gazownictwo/Wodociągi nie planują zmian w zatrudnieniu w ujęciu rocznym.

We wszystkich sześciu badanych regionach Polski [2] prognoza netto zatrudnienia dla III kwartału 2017 r. jest dodatnia. Największy wzrost zatrudnienia planują pracodawcy na Południowym-Zachodzie, gdzie prognoza netto zatrudnienia wynosi +13%. Pracodawcy na Południu przewidują dobrą sytuację w zakresie zatrudnienia, z perspektywą wynoszącą +10%, podczas gdy wyniki w regionach Wschodnim i Centralnym wynoszą odpowiednio +6% i + 5%. Najbardziej umiarkowany optymizm cechuje pracodawców z regionu Północnego, dla którego prognoza wynosi +4% oraz Północno-Zachodniego, gdzie osiąga ona +3%.

W ujęciu kwartalnym planowany wskaźnik wzrostu jest niższy w pięciu z sześciu regionach. Najbardziej znaczący spadek, o 10 punktów procentowych, odnotowano na Północy, podczas gdy perspektywa dla regionu Północno-Zachodniego spadła o 7 punktów procentowych. Natomiast w Polsce Centralnej oraz na Wschodzie perspektywa jest niższa o 4 punkty procentowe. Zmian w ujęciu kwartalnym nie odnotowano na Południu.

W ujęciu rocznym planowane wskaźniki zatrudnienia są niższe w pięciu z sześciu regionach; największy spadek, wynoszący 6 punktów procentowych, odnotowano na Wschodzie. Pracodawcy w regionie Centralnym i Północno-Zachodnim deklarują spadek o 5 punktów procentowych, podczas gdy zarówno na Północy, jak i w regionie Południowo-Zachodnim perspektywa jest niższa o 3 punkty procentowe. Jedynie dla Południa odnotowywany jest wzrost o 2 punkty procentowe.

W badaniu Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia dla III kwartału 2017 r. deklaracje polskich respondentów przedstawiono również w podziale pod względem rodzajów organizacji na przedsiębiorstwa duże średnie, małe oraz mikroprzedsiębiorstwa [3]. Dla pracodawców w dwóch spośród czterech wyżej wymiennych grup prognoza netto zatrudnienia jest dodatnia. Najbardziej pozytywne wyniki odnotowano wśród respondentów z dużych przedsiębiorstw, dla których prognoza wynosi +23%, podczas gdy dla pracodawców ze średnich przedsiębiorstw wynosi skromne +5%. Pracodawcy z małych i mikroprzedsiębiorstw przewidują nieznaczny spadek zatrudnienia, przy prognozach wynoszących odpowiednio -3% i -1%.

Polska a Świat:

 

W badaniu ManpowerGroup wzięło udział blisko 59.000 pracodawców z 43 krajów i terytoriów. Pracodawcy w 41 z 43 krajów i terytoriów zamierzają w różnym stopniu zwiększać zatrudnienie w okresie od lipca do września. W porównaniu do ubiegłego kwartału plany rekrutacyjne poprawiły się w 17 z 43 krajach i terytoriach, pogorszyły w 16, a w 10 pozostały bez zmian. W ujęciu rocznym można zaobserwować większą pewność pracodawców; wzrost zatrudnienia prognozowany jest w 26 krajach, spadek spodziewany jest w jedynie 15 krajach, natomiast bez zmian pozostanie sytuacja w dwóch krajach. Najlepsze nastroje związane ze zwiększaniem zatrudnienia w III kwartale panują wśród pracodawców w Japonii, na Tajwanie, Węgrzech i w USA. Najsłabsze prognozy odnotowano we Włoszech, w Czechach i Finlandii.

Przypisy / Źródła / Podstawa prawna

[1] Sektory uwzględnione w badaniu: Budownictwo, Energetyka/ Gazownictwo/ Wodociągi, Finanse/ Ubezpieczenia/ Nieruchomości/ Usługi, Handel detaliczny i hurtowy, Instytucje sektora publicznego, Kopalnie/ Przemysł wydobywczy, Produkcja przemysłowa, Restauracje/ Hotele, Rolnictwo/ Leśnictwo/ Rybołówstwo, Transport/ Logistyka/ Komunika.

[2] Regiony Polski według podziału Eurostatu: Centralny (łódzkie, mazowieckie), Południowo-Zachodni (dolnośląskie, opolskie), Południowy (małopolskie, śląskie), Północno-Zachodni (wielkopolskie, zachodniopomorskie, lubuskie), Północny (kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie, pomorskie), Wschodni (lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, podlaskie).

[3] Podział respondentów pod względem wielkości przedsiębiorstw: mikroprzedsiębiorstwa (zatrudniające mniej niż 10 osób), małe przedsiębiorstwa (od 10 do 49 osób), średnie przedsiębiorstwa (od 50 do 249 osób), duże przedsiębiorstwa (powyżej 250 osób).

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: ManpowerGroup

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.