Dynamiczny rozwój technologii i powszechna cyfryzacja sprawiły, że o sklepach przyszłości nie mówi się już w kontekście futurystyki. Są one obecne tuż za naszym rogiem i na wyciągnięcie ręki – w naszych smartfonach. Coraz więcej sieci handlowych inwestuje w autonomiczne punkty i najlepsze doświadczenia klienta. To, czego oczekują konsumenci, to przede wszystkim wygoda. Czynnik ten determinuje wymagania stawiane detalistom, takie jak przyjazne dostawy i zwroty, rekomendacje czy onboarding nowych funkcjonalności. Z perspektywy sprzedawcy ważny jest również optichannel, czyli wybrany przez konsumenta punkt kontaktu z marką.
Według danych Smart Insights, zajmującego się doradztwem w obszarze marketingu cyfrowego, aż 97 proc. konsumentów deklaruje, że zrezygnowało z zakupów z powodu niedogodności. Jednocześnie 83 proc. twierdzi, że wygoda podczas zakupów jest obecnie ważniejsza niż pięć lat temu. Oznacza to, że klienci oczekują przede wszystkim komfortu, dlatego handel musi konkurować nie tylko ceną. Trzeba jednak pamiętać, że wygoda (ang. convenience) to bardzo szerokie pojęcie i ma różne oblicza. Niezależnie jednak czy mowa o sklepie internetowym, czy stacjonarnym, często jest ona związana z szybkością.
Szybka ścieżka zakupu
Współczesny, intensywny tryb życia sprawia, że wielu konsumentów robi zakupy wtedy, kiedy jest to możliwe, czyli często w biegu. W związku z tym poszukują sklepów, które pozwolą im zaoszczędzić cenny czas. W sieci jest to możliwe dzięki tzw. zero lub one clickowi, czyli funkcjonalności skracającej ścieżkę zakupu. Dzięki zdefiniowaniu użytkownika na początku zakupów w e-sklepie, możliwe jest zaproponowanie mu produktów, które zwykle go interesują. Ułożenie ścieżki zakupowej w ten sposób umożliwia niemal natychmiastową finalizację transakcji.
Na szybkość transakcji w sklepie fizycznym wpływają natomiast m.in. samoobsługowe kasy lub też cała technologia autonomicznego sklepu. To właśnie na nie i format convenience stawia np. Żabka. Nowoczesne rozwiązania pozwalają wejść klientowi do sklepu, wybrać potrzebne produkty i wyjść. Szybka formuła zakupów powoduje, że od momentu uruchomienia pierwszej Żabki Nano rośnie zainteresowanie takimi usługami. Z możliwości zaopatrzenia się w jej placówkach autonomicznych skorzystało już kilkanaście tysięcy osób. Marka notuje również wysoki poziom współczynnika NPS (Net Promote Score), który wynosi powyżej 80 punktów, co oznacza, że formuła bardzo dobrze odpowiada na oczekiwania klientów.
Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.