Kto z nas nie chciałby wiedzieć, w co zainwestować złotówkę, by zamieniła się w 100 zł? Nie ma takich osób, a już na pewno nie pośród przedsiębiorców i finansistów. Każda inwestycja niesie ze sobą ryzyko niepowodzenia, a czynników, które mają wpływ na jej powodzenie zazwyczaj jest co najmniej kilka. W jaki sposób oszacować finansowy potencjał pomysłu? O tym w dalszej części artykułu.

ABC analizowania opłacalności inwestycji

Współczesny świat nie istnieje bez inwestycji. To inwestycje warunkują rozwój, kształtują teraźniejszość i przyszłość. Generalizując, można by rzec, że jeśli dzisiaj nie idziesz do przodu, to tak naprawdę, za chwilę zostaniesz z tyłu – otoczenie, warunki, konkurencja – wszystko nabrało takiego tempa, że jest praktycznie niemożliwym stan przeczekania, zamrożenia, bez decyzji o zmianach i w konsekwencji, bez decyzji o chociażby najmniejszej inwestycji. Może być też tak, że możliwości zainwestowania lub pomysłów na te możliwości jest kilka. W obu przypadkach co najmniej wskazane jest przeprowadzenie analizy opłacalności planu, tym bardziej, że istnieje szereg sprawdzonych narzędzi i metod, które skutecznie sprostają temu zadaniu.

Podstawowe założenia oraz planowane przepływy finansowe projektu

Bez względu na to, czy planowana inwestycja ma przynieść wymierne korzyści w postaci zarobku, czy też oszczędności, czy jest pierwsza, czy kolejna, rozsądnie jest do każdej z nich podejść w sposób biznesowy, budując w trakcie przygotowań minibiznesplan, z analizą potencjału, otoczenia, w którym będzie funkcjonować, uwarunkowań, które mogą na nią wpłynąć i zmienić oczekiwane wyniki. Oczywiste, wszelkie aspekty techniczne, jeśli wpisane są w sedno projektu, są niezbędne do opracowania – prawdopodobnie będą one czynnikiem determinującym wysokość kosztów nakładów. Po tych ustaleniach niezbędne jest ustalenie wszystkich wyjściowych nakładów, które trzeba ponieść do tego, by inwestycja w ogóle mogła powstać. Powinny znaleźć się tam elementy przygotowania inwestycji, m.in. wszystkie zgody, zezwolenia administracyjne, jeśli są potrzebne, a także koszty zakupu lub produkcji fizycznych przedmiotów projektu. Suma ustalonych w ten sposób kosztów stanowi CAPEX (ang. capital expenditures).

Poza nakładami poniesionymi w toku prac przygotowawczych w celu uruchomienia inwestycji do użytku, należy także określić wysokość cyklicznych kosztów operacyjnych, które związane będą z utrzymaniem i eksploatacją projektu. Podstawowymi kosztami tego rodzaju mogą być np. podatek od nieruchomości, koszty zużycia energii cieplnej lub/i elektrycznej, koszty ubezpieczenia, koszty obsługi (wynagrodzenia), koszty serwisu i napraw. W tym momencie, jeżeli potencjalna inwestycja stanowić będzie środek trwały firmy, należy ustalić wysokość odpisów i sposób amortyzacji – nie będzie to miało wpływu na przepływy pieniężne, ale będzie mieć znaczenie dla wyniku finansowego przedsiębiorstwa, ponieważ wydatki ponoszone na początku inwestycji nie będą stanowiły kosztu księgowego, dokona tego dopiero amortyzacja, która przez ustalony czas będzie stopniowo dociążać wynik finansowy. Do ustalenia pozostaje także sposób finansowania, czy jest to kapitał własny, czy obcy, w przypadku którego określić należy także koszty finansowe. Wszystkie te koszty stanowią tak zwany OPEX (ang. operating expenditures), czyli wydatki operacyjne ponoszone od momentu oddania projektu do eksploatacji.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 9/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Przedsiębiorcy współpracujący wzajemnie dokonują zarówno zakupów, jak i sprzedaży towarów lub usług, co powoduje powstawanie wzajemnych roszczeń. W takich przypadkach realizują zapłatę w formie barteru. Podatnicy często zastanawiają się, w jaki sposób rozliczyć umowę barterową w kontekście podatku VAT oraz podatku dochodowego.

Czytaj więcej

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład to pojęcie, które towarzyszy nam od 2022 r. To właśnie wtedy zaczęto realizować niektóre z punktów flagowego programu. W kolejnych latach pod hasłem Nowy Ład wprowadzano sukcesywnie nowe zmiany w przepisach mające na celu poprawę sytuacji wybranych grup społecznych. Nowy Ład wprowadza zmiany zarówno dla firm, jak i pracowników. Nowe przepisy w założeniach programu to więcej pieniędzy dla pracowników, prostszy system podatkowy oraz wsparcie dla małych firm. Część zmian wymagała jednak czasu i odpowiednich przygotowań, aby je wprowadzić, dlatego dopiero od 2025 r. będą one obowiązywać. Niniejszy artykuł opisuje, jakie dokładnie zmiany wchodzą w życie w 2025 r. i co oznaczają dla przedsiębiorców.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.