Audyt podatkowy jest, obok optymalizacji podatkowej, jednym z najbardziej zaawansowanych elementów procesu budowy optymalnego systemu obciążeń podatkowych jednostki i obsługi ich dokumentacji. Polega on na analizie działalności firmy pod kątem występowania ewentualnych ryzyk podatkowych, zweryfikowania sposobu postępowania jednostki w odniesieniu do tych ryzyk, a także sprawdzeniu zasad w zakresie prawa podatkowego, którymi kieruje się jednostka.

Audyt podatkowy może być przeprowadzony w różnych wariantach i w różnym zakresie przedmiotowym. W zależności od głębokości badania czynności te mogą przybierać formę audytu pełnego lub wyrywkowego. W pierwszym przypadku badaniu podlegają wszystkie dokumenty i całość operacji gospodarczych przeprowadzonych przez jednostkę – można zatem porównać go do kontroli prowadzonej przez urząd kontroli skarbowej. Audyt taki jest bardzo wymagający nie tylko w zakresie kompetencji audytora, ale również badanej jednostki, gdyż jest to proces długotrwały i musi być przeprowadzony przy czynnym udziale osób zajmujących się sprawami księgowymi jednostki. Pracochłonność takiego audytu przekłada się wprost na jego koszty, które niejednokrotnie przekraczają koszty poniesione na funkcjonowanie działu rachunkowości w trakcie badanego okresu. Z powyższego powodu audyt ten nie jest zbyt popularny i jest stosowany wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach, gdy przybiera formę audytu śledczego. Specyficznym rodzajem audytu pełnego jest audyt pełny jednego miesiąca (bądź innego okresu wybranego przez jednostkę). Ten wariant może być polecany jednostkom, które prowadzą bardzo jednolitą działalność i nie występuje wiele nadzwyczajnych operacji w trakcie roku. Przeprowadzenie takiego audytu jest w tym przypadku bardzo efektywnym narzędziem, pozwala bowiem zidentyfikować główne zagrożenia w pozostałych miesiącach, bazując na wynikach badania.

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.