Czego potrzebuje biznes w obliczu wstrząsów wywołanych przez COVID-19 i w obecnej sytuacji gospodarczej na świecie? Na to pytanie odpowiadają analitycy Gartnera, stwierdzając, że wymaga on przede wszystkim plastyczności i elastyczności oraz skupienia na wydajności, skuteczności i zwinności biznesowej. Musi też sprostać nowym potrzebom człowieka, który zaczyna funkcjonować w zdalnej, niezależnej od lokalizacji i gotowej na zmiany rzeczywistości.
Analitycy amerykańskiego instytutu badawczego Gartner w swoim corocznym raporcie „Gartner Top Strategic Technology Trends for 2021” wskazali strategiczne trendy technologiczne. Znacząco zmienią one sposób funkcjonowania większości organizacji w najbliższych latach i powinny stanowić kierunkowskaz dla liderów odpowiedzialnych za rozwój przedsiębiorstw. Strategiczne trendy technologiczne nie działają niezależnie od siebie, dlatego decyzja o tym, jaka kombinacja technologii będzie mieć największy wpływ na rozwój ich organizacji, powinna być podejmowana na zasadzie konsensusu, z uwzględnieniem krajobrazu IT, ale też liderów pracujących na danych pochodzących z systemów. Bo kto inny, jeśli nie użytkownicy systemu controllingu, twórcy informacji zarządczej, jest w stanie określić kierunek, w jakim ten system powinien być rozwijany? Kto inny, jeżeli nie CFO, zna potrzeby i wyzwania podległych sobie zespołów finansowo-księgowych, z jakimi przychodzi im się mierzyć w pandemicznej rzeczywistości? W niniejszym artykule omówione zostaną trendy technologiczne według Gartnera, jednak w zakresie, jaki jest istotny z punktu widzenia finansów i controllingu.
Człowieku, działaj! Niezależnie od tego, gdzie jesteś
Trendy technologiczne w 2021 roku osadzone zostały w trzech obszarach tematycznych: orientacja na człowieka, zapewnienie niezależności od lokalizacji oraz zabezpieczenie niezawodnego modelu biznesowego. Do pierwszej grupy należą: internet behawioralny, strategia Total Experience oraz komputery zapewniające prywatność, do drugiej – chmura rozproszona, operacje z dowolnego miejsca na świecie oraz sieć bezpieczeństwa cybernetycznego. Trzecia grupa to: inteligentny, elastyczny model biznesowy, projektowanie rozwiązań z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz hiperautomatyzacja. Trendy te pokazują, że dominującą ideą jest dążenie przez przedsiębiorstwa do stworzenia zwinnego modelu biznesowego opartego o digitalizację miejsc pracy i procesów, z nastawieniem na potrzeby człowieka, który jako pracownik niekoniecznie przebywa w biurze, jako klient nie fatyguje się do sklepu, ale doskonale wie, czego oczekuje. Ma też wybór: do niego należy decyzja, gdzie chce działać. Zdaje sobie sprawę ze swoich problemów i niedogodności. Rolą technologii jest, żeby mu ułatwić to działanie i funkcjonowanie.
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.