Osoby spoza świata biznesu często mylą role dyrektora generalnego i dyrektora finansowego. Dyrektor generalny (CEO) i dyrektor finansowy (CFO) podejmują różne, ale równie ważne obowiązki w organizacji. Dyrektor generalny przejmuje główną rolę nadzorującą działalność całej firmy, od sprzedaży po administrację. Zajmuje najwyższą pozycję w firmie i podlega wyłącznie zarządowi. Z drugiej strony CFO zajmuje najwyższą pozycję finansową w firmie. Głównym zadaniem dyrektora finansowego jest zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Jak obie role w organizacji ze sobą współgrają? A może rywalizują, mimo teoretycznie odmiennych zakresów? Czy CEO może mieć wymagania wobec CFO i odwrotnie? Jak to w bywa w większości sytuacji tego typu, to zależy. Sam wolę współpracę prowadzącą do synergii, ale znam wiele przypadków rywalizacji między obiema rolami.
Kto jest kim?
Krótko jeszcze o tym, kim jest CEO i CFO. Dyrektor generalny (CEO) to najwyższy rangą menedżer organizacji, który nadzoruje działalność całej organizacji. Dyrektorzy naczelni zarządzają różnymi organizacjami, takimi jak jednostki rządowe, organizacje non profit oraz korporacje prywatne i publiczne. Dyrektor generalny zazwyczaj podlega zarządowi spółki i jest odpowiedzialny za maksymalizację wartości jednostki, w tym przychodów, udziału w rynku, ceny akcji itp.
Dyrektor finansowy (CFO) to menedżer wyższego szczebla, którego główną rolą jest nadzorowanie zarządzania finansami i działalnością finansową firmy, w tym zarządzanie ryzykiem finansowym, planowanie finansowe, sprawozdawczość finansowa, prowadzenie dokumentacji, podpisywanie kontroli i analiza danych. Dyrektora finansowego można porównać do kontrolera lub skarbnika, ale też w ostatnich latach do partnera biznesowego, który wspiera w decyzjach właśnie bardzo często CEO. Dyrektor finansowy zazwyczaj podlega dyrektorowi generalnemu (chociaż nie zawsze – to zależy od struktury organizacyjnej jednostki lub grupy). Mogą także zasiąść w zarządzie. Są szefami personelu finansowego firmy i głównym rzecznikiem finansowym. Najbardziej lubię, gdy o tych CEO mówi się w kontekście wspierania (CEO) zarówno w kwestiach taktycznych, jak i strategicznych, dotyczących analizy kosztów i korzyści, prognozowania potrzeb i zarządzania budżetem.
Dyrektor generalny jest ogólnym przywódcą firmy. Nie tylko pod względem tytułu, ale także odpowiedzialności. Dyrektor generalny odpowiada za zarządzanie spółką/jednostką organizacyjną; ustalają kulturę firmy oraz opracowują i realizują strategię organizacji, kierując się radami i wiedzą reszty kadry kierowniczej. CFO jest liderem w firmie, choć z bardziej precyzyjnym ukierunkowaniem. Dyrektor finansowy, zazwyczaj najwyższy rangą członek i lider zespołu finansowego, powinien być biegły w kwestiach związanych ze środkami pieniężnymi, planowaniem finansowym i strategią finansową. Widzi w liczbach to, jakie decyzje podejmuje dyrektor zarządzający i jak zmienia się sytuacja od budżetu.
Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuŹródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 7-8/2024