Przedsiębiorstwa stawiają przed sobą ambitne cele, które muszą zrealizować w określonym czasie – tego czasu jest coraz mniej, a to ze względu na konkurencję, zasoby personalne, które są ograniczone, oraz na skrócenie cyklu życia produktów/usług. Organizacje powinny zatem śledzić postęp swojej działalności, opracowywać wyniki sprzedaży, analizować podjęte decyzje, przygotowywać okresowe raporty i eliminować nieprawidłowe rozwiązania.
Nie można także zapominać, aby zmiany wprowadzać możliwie szybko – obecnie ważniejsze jest wdrażanie poszczególnych etapów niż czekanie na wdrożenie całego projektu, ale za kilka miesięcy. Rzeczywistość biznesowa dowodzi, że zmiany wewnątrz i na zewnątrz organizacji mają charakter ciągły, więc muszą być odpowiednio skoordynowane. Wsparciem w tych procesach może być controlling, który jest rozwiązaniem obejmującym procesy od tworzenia koncepcji, rekomendacji celów, poprzez planowanie, cykliczne monitorowanie, wskazywanie mocnych i słabych stron, rekomendacji działań, aż do zarządzania.
O istocie controllingu
Controlling to system zarządzania przedsiębiorstwem, narzędzie wspierające tradycyjne funkcje zarządzania. Zasięgiem controlling obejmuje całą firmę – wspomaga procesy strategiczne i operacyjne na każdym szczeblu zarządzania poprzez koordynację planowania (ustalania celów przedsiębiorstwa), kontroli (porównania stanu faktycznego z zamierzeniami; analizę odchyleń), kierowania (przeprowadzenia działań korygujących), organizowania (zapewnienia swobodnej komunikacji pomiędzy ośrodkami decyzyjnymi) oraz motywowania (stosowania systemu wynagradzania powiązanego z efektywnością). W zależności od perspektywy przybiera postać: zysku w krótkim czasie lub też budowania wartości i silnej marki w długim okresie.
Controlling w przedsiębiorstwie zaczyna pełnić coraz ważniejsze funkcje – stanowi spoiwo „rytmu i harmonii” w spółce. Jego istotą jest wspieranie kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla poprzez:
- Pełną decentralizację zarządzania – nadanie uprawnień decyzyjnych kierownikom średniego i niższego szczebla oraz informowanie o wpływie ich decyzji na wynik firmy;
- Zbudowanie systemu cyklicznego monitorowania wyników finansowych, ale także harmonogramów i parametrów jakościowych – wśród pracowników musi zostać wykreowany element odpowiedzialności za wyniki;
- Wypracowanie i wdrożenie mechanizmów motywacyjnych wyzwalających przedsiębiorczość i odpowiedzialność zatrudnionych pracowników – należy wprowadzić powiązanie wynagrodzenia z osiągniętymi przez firmę wynikami.
Obecnie controlling nabiera dodatkowego znaczenia – pobudza kadrę kierowniczą i pozostałych pracowników do twórczego niepokoju po to, aby sprowokować organizację i tym samym pomóc jej w podejmowaniu lepszych, wielopłaszczyznowych decyzji. Controlling staje się katalizatorem zmian, wyzwalając w organizacji działania do transformacji biznesowej.
Cele, zadania i obszary controllingu
Kluczowe cele controllingu:
- Tworzenie spójnego systemu przedsiębiorstwa – od strategii do działań operacyjnych;
- Koordynacja i centralizacja informacji dotyczących planowania, kontroli i sterowania;
- Zapewnienie elastyczności firmy;
- Potrzeba koordynacji działań;
- Motywowanie do twórczego myślenia.
Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.