Przedsiębiorstwa stawiają przed sobą ambitne cele, które muszą zrealizować w określonym czasie – tego czasu jest coraz mniej, a to ze względu na konkurencję, zasoby personalne, które są ograniczone, oraz na skrócenie cyklu życia produktów/usług. Organizacje powinny zatem śledzić postęp swojej działalności, opracowywać wyniki sprzedaży, analizować podjęte decyzje, przygotowywać okresowe raporty i eliminować nieprawidłowe rozwiązania.

Controlling kosztów – od planowania do zarządzania

Nie można także zapominać, aby zmiany wprowadzać możliwie szybko – obecnie ważniejsze jest wdrażanie poszczególnych etapów niż czekanie na wdrożenie całego projektu, ale za kilka miesięcy. Rzeczywistość biznesowa dowodzi, że zmiany wewnątrz i na zewnątrz organizacji mają charakter ciągły, więc muszą być odpowiednio skoordynowane. Wsparciem w tych procesach może być controlling, który jest rozwiązaniem obejmującym procesy od tworzenia koncepcji, rekomendacji celów, poprzez planowanie, cykliczne monitorowanie, wskazywanie mocnych i słabych stron, rekomendacji działań, aż do zarządzania.

O istocie controllingu

Controlling to system zarządzania przedsiębiorstwem, narzędzie wspierające tradycyjne funkcje zarządzania. Zasięgiem controlling obejmuje całą firmę – wspomaga procesy strategiczne i operacyjne na każdym szczeblu zarządzania poprzez koordynację planowania (ustalania celów przedsiębiorstwa), kontroli (porównania stanu faktycznego z zamierzeniami; analizę odchyleń), kierowania (przeprowadzenia działań korygujących), organizowania (zapewnienia swobodnej komunikacji pomiędzy ośrodkami decyzyjnymi) oraz motywowania (stosowania systemu wynagradzania powiązanego z efektywnością). W zależności od perspektywy przybiera postać: zysku w krótkim czasie lub też budowania wartości i silnej marki w długim okresie.

Controlling w przedsiębiorstwie zaczyna pełnić coraz ważniejsze funkcje – stanowi spoiwo „rytmu i harmonii” w spółce. Jego istotą jest wspieranie kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla poprzez:

  • Pełną decentralizację zarządzania – nadanie uprawnień decyzyjnych kierownikom średniego i niższego szczebla oraz informowanie o wpływie ich decyzji na wynik firmy;
  • Zbudowanie systemu cyklicznego monitorowania wyników finansowych, ale także harmonogramów i parametrów jakościowych – wśród pracowników musi zostać wykreowany element odpowiedzialności za wyniki;
    • Wypracowanie i wdrożenie mechanizmów motywacyjnych wyzwalających przedsiębiorczość i odpowiedzialność zatrudnionych pracowników – należy wprowadzić powiązanie wynagrodzenia z osiągniętymi przez firmę wynikami.

Obecnie controlling nabiera dodatkowego znaczenia – pobudza kadrę kierowniczą i pozostałych pracowników do twórczego niepokoju po to, aby sprowokować organizację i tym samym pomóc jej w podejmowaniu lepszych, wielopłaszczyznowych decyzji. Controlling staje się katalizatorem zmian, wyzwalając w organizacji działania do transformacji biznesowej.

Cele, zadania i obszary controllingu

Kluczowe cele controllingu:

  • Tworzenie spójnego systemu przedsiębiorstwa – od strategii do działań operacyjnych;
  • Koordynacja i centralizacja informacji dotyczących planowania, kontroli i sterowania;
  • Zapewnienie elastyczności firmy;
  • Potrzeba koordynacji działań;
  • Motywowanie do twórczego myślenia.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Przedsiębiorcy współpracujący wzajemnie dokonują zarówno zakupów, jak i sprzedaży towarów lub usług, co powoduje powstawanie wzajemnych roszczeń. W takich przypadkach realizują zapłatę w formie barteru. Podatnicy często zastanawiają się, w jaki sposób rozliczyć umowę barterową w kontekście podatku VAT oraz podatku dochodowego.

Czytaj więcej

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład to pojęcie, które towarzyszy nam od 2022 r. To właśnie wtedy zaczęto realizować niektóre z punktów flagowego programu. W kolejnych latach pod hasłem Nowy Ład wprowadzano sukcesywnie nowe zmiany w przepisach mające na celu poprawę sytuacji wybranych grup społecznych. Nowy Ład wprowadza zmiany zarówno dla firm, jak i pracowników. Nowe przepisy w założeniach programu to więcej pieniędzy dla pracowników, prostszy system podatkowy oraz wsparcie dla małych firm. Część zmian wymagała jednak czasu i odpowiednich przygotowań, aby je wprowadzić, dlatego dopiero od 2025 r. będą one obowiązywać. Niniejszy artykuł opisuje, jakie dokładnie zmiany wchodzą w życie w 2025 r. i co oznaczają dla przedsiębiorców.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.