Obserwując rynek zaawansowania polskich instytucji w technologie BI, można stwierdzić, że jeszcze trochę nam brakuje do awangardy. Oczywiście, istnieją w Polsce pionierzy w dziedzinie wykorzystywania rozwiązań analitycznych, wyznaczający również światowe trendy, nie zmienia to jednak przeciętnie faktu niskiego poziomu polskich przedsiębiorstw w tym zakresie. Czy czeka nas rewolucja?
Początki Business Intelligence datuje się na lata 50. poprzedniego stulecia, w związku z pojawieniem się systemów klasy DSS (Decision Support System). Miały one pomagać w podejmowaniu decyzji w przypadku problemów biznesowych o skomplikowanej naturze poprzez wykorzystywanie zebranych informacji oraz wiedzy analitycznej. W kolejnych latach wyewoluowały z nich systemy popularnie nazywane EIS (Executive Information System) lub szerzej MIS (Management Information System). Stało się tak dlatego, że wyniki prac z DSS przekazywano do kadry zarządzającej, co wymusiło z czasem standaryzację logistyki informacji wewnątrz przedsiębiorstwa. Jednak dopiero ostatnia dekada poprzedniego stulecia okazała się przełomowa dla BI, gdyż wtedy pojawiły się narzędzia (OLAP, ETL), które nadały mu dzisiejszy kształt. Wyróżniono zatem pięć „klasycznych” poziomów rozwoju BI:
- Raportowanie statyczne – oparte na prostych narzędziach raportowych, np. MS Excel.
- Zarządzanie raportowaniem statycznym – serwery raportowe, np. Microsoft SQL Server Reporting (+ Integration) Services.
- Dashboardy i raporty interaktywne – bardziej zaawansowane i uporządkowane koncepcje z elementami interaktywności, pozwalającymi na np. filtrowanie danych według różnych ograniczeń (jw.).
- Narzędzia analityczne do budowania raportów i analizy danych ad hoc, np. Microsoft SQL Analysis Services.
- Zaawansowane narzędzia analizy – np. Data Mining.
Obserwując rynek zaawansowania polskich instytucji w technologie BI, można stwierdzić, że jeszcze trochę nam brakuje do awangardy. Oczywiście, istnieją w Polsce pionierzy w dziedzinie wykorzystywania rozwiązań analitycznych, wyznaczający również światowe trendy, nie zmienia to jednak faktu niskiego (przeciętnie) poziomu przedsiębiorstw naszego kraju w tym zakresie.
Chociaż może z drugiej strony to i dobrze, że polski rynek jest ciągle na wczesnych etapach w ewolucji wdrożeń rozwiązań Business Intelligence, ponieważ dalsza jego przewidywalność pozwala planować kolejne kroki i oczekiwać spokojnej zmiany usług i technologii analitycznych. Poza tym zwrot z zainwestowanych już pieniędzy w BI przez przedsiębiorstwa zlokalizowane na naszym terenie stanie się możliwy, gdyż nie nadejdzie szybko potrzeba wymiany tych systemów na nowsze.
Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.