Dźwignie kierownicze (ang. levers of control) stanowią technikę implementacji strategii, zaprezentowaną przez Simonsa (1995) w odpowiedzi na firmowe konflikty, będące konsekwencją potrzeb zarówno w zakresie innowacji, jak i osiągania wyznaczonych celów (Peijhan 2007, s. 258).

Stąd kierownictwo jednostki powinno dysponować odpowiednią wiedzą dotyczącą sposobu osiągania zarówno wysokiego stopnia uczenia się (innowacyjność), jak i wysokiego poziomu kontroli (efektywność). Model ten akcentuje kwestię pojawiających się napięć między poszczególnymi podsystemami kontroli zarządczej, służącymi zaspokojeniu potrzeb organizacji (Bisbe, Barrubes 2012, s. 711). Stanowi on instrument bilansowania przeciwstawnych sił (stanowiących efekt pojawiających się konfliktów) między (Tessier, Otley 2012, s. 172):

  • swobodą działania a ograniczeniami,
  • kompetencjami a odpowiedzialnością,
  • odgórnymi dyrektywami kierownictwa a oddolną kreatywnością pracowników,
  • eksperymentowaniem a skutecznością.

Model dźwigni kierowniczych składa się z przedstawionych na rysunku 1, następujących podsystemów strategicznej kontroli (Bruining, Bonnet, Wright 2004, s. 158; Tuomela 2005, s. 296; Tessier, Otley 2012, s. 172; Frow, Marginson, Ogden 2005, s. 272):

  • wartości (ang. beliefs systems),
  • rozgraniczającego (ang. boundary systems),
  • diagnostycznego (ang. diagnostic control systems),
  • interaktywnego (ang. interactive control systems).

Podsystemy: wartości i rozgraniczający uwzględniają zasoby kadrowe w trakcie procesu implementacji strategii. Wytyczają one pracownikom właściwy sposób zachowania, adekwatny do realizowanej strategii. Z kolei podsystemy: diagnostyczny i interaktywny służą weryfikacji zachowań pracowników w aspekcie wykonania określonych celów strategicznych.

Pozostałe 59% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.