Rozmowa z Krzysztofem Cebratem, dyrektorem finansowym w firmie nazwa.pl.

Jak Pan ocenia rolę i znaczenie informacji zarządczej w przedsiębiorstwie?

Zarządzanie firmą to ciągłe podejmowanie decyzji. Żeby podejmować dobre decyzje, należy mieć właściwe rozpoznanie sytuacji, a jakość decyzji jest wprost proporcjonalna do jakości posiadanych informacji. Dostęp do sprawdzonych informacji na czas jest dziś jednym z warunków niezbędnych do osiągnięcia sukcesu. Nie da się przecenić roli informacji zarządczej w efektywnym zarządzaniu biznesem.

Jakimi cechami, według Pana, powinien charakteryzować się sprawny i efektywny system informacji zarządczej, wspierający zarządzanie przedsiębiorstwem?

O dwóch cechach informacji zarządczej już wspomniałem: aktualność i sprawdzalność. Aby informacja zarządcza była aktualna i sprawdzalna, cały system musi efektywnie działać. Oznacza to w praktyce dostęp do aktualnych danych będących w posiadaniu firmy. Mam tu na myśli dane, które są zawarte w systemach typu ERP, CRM i FK. Sprawnie działający system informacji zarządczej powinien zapewniać integrację danych i procesów w bazie danych, obejmować wszystkie obszary działalności przedsiębiorstwa, umożliwiać wykonywanie szybkich analiz biznesowych oraz dostarczać optymalną z punktu widzenia prowadzonego biznesu liczbę wskaźników, która we właściwy sposób opisuje rzeczywistość. Ta liczba danych powinna być zdefiniowana indywidualnie w momencie tworzenia systemu zarządzania informacją, a następnie modyfikowana w zależności od zapotrzebowania jednostki.

Jak jest rola działu finansowego w dostarczaniu informacji zarządczej? Czy powinna ona być dostarczana głównie przez ten dział, czy też z całej organizacji?

Dział finansowy z uwagi na charakter posiadanych danych ma szczególną rolę do odegrania w procesie dostarczania informacji zarządczej. Byłoby jednak błędem, gdybyśmy w budowaniu systemu ograniczyli się do działu finansowego jako jedynego miejsca, z którego otrzymujemy informację zarządczą. Rolą działu finansowego powinna być pewna koordynacja procesu zbierania danych z organizacji, ale już sama liczba dostawców informacji powinna być znacznie szersza. Oprócz twardych danych finansowych, które są przede wszystkim w posiadaniu działów finansowych, informacja zarządcza powinna zawierać wiele istotnych danych operacyjnych, dostępnych w wielu innych obszarach w organizacji. Aby jednak uniknąć nadmiernego rozproszenia, w procesie dostarczania informacji zarządczej, który może spowodować opóźnienia w uzyskaniu oczekiwanych informacji, konieczne jest wyznaczenie obszaru odpowiedzialnego za skoordynowanie procesu zbierania tych istotnych informacji z całej firmy. Funkcję koordynatora może pełnić dział kontrolingu finansowego, gdyż jest to dział o specjalistycznych kompetencjach w zakresie agregowania, analizowania i prezentowania danych. Jest to w firmie naturalny partner dla zarządu do podejmowania tego typu zagadnień.

Jak w grupie nazwa.pl zorganizowany jest system gromadzenia, przetwarzania i dostarczania informacji zarządczej?

Nazwa.pl od ponad dwóch lat zwiększa nacisk na rozwój systemu informacji zarządczej. W tym czasie jego rola w organizacji znacząco wzrosła. W spółce są wydzielone obszary odpowiedzialne za dostarczanie informacji zarządczych kluczowych z punktu widzenia biznesu. Za stronę przychodową odpowiada wyznaczona komórka analityczna. Główną rolą tego obszaru, oprócz dostarczenia ważnych danych, jest także przeprowadzenie pogłębionej, wielopłaszczyznowej analizy, gdyż dziś o sukcesie decydują detale. Często są one ukryte w gąszczu informacji, których dostarczają potężne bazy danych systemu CRM – prawdziwa skarbnica wiedzy na temat naszego biznesu. Aby osiągnąć sukces, trzeba z tego olbrzymiego magazynu danych wyłuszczyć te najistotniejsze, które pozwalają jeszcze lepiej reagować na potrzeby klientów. Stronę kosztową w spółce nadzoruje dział kontrolera finansowego. Jest to bardzo ważny obszar, który oprócz agregowania istotnych informacji na temat kosztów operacyjnych oraz inwestycyjnych koordynuje procesy budżetowania, kontroli i rozliczania. Kontroler finansowy jest kluczowym dostawcą informacji dla zarządu, gdyż w jego kompetencjach pozostaje dostarczanie raportów zarządczych wraz z analizą ex post i prognozą. W dzisiejszym biznesie oprócz odpowiednich kompetencji potrzebne są także nowoczesne narzędzia do gromadzenia i przetwarzania danych. Nazwa.pl inwestuje i rozwija systemy analityczno-raportowe, tak by osoby kompetencyjnie odpowiedzialne za stronę informacyjną miały komfort pracy i mogły w bardzo krótkim czasie dostarczać najcenniejszą dla biznesu – aktualną i sprawdzoną informację zarządczą.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.