Potrzeba posiadania systemu ERP w przedsiębiorstwie jest niepodważalna. Jeżeli jeszcze nie zdążyła się objawić, z pewnością da o sobie znać w najmniej oczekiwanym momencie i może spowodować ogromne straty, nie tylko finansowe, lecz również wizerunkowe. Kluczowe pytanie, które powinna zadać sobie organizacja ucząca się – czy stać mnie na brak wiedzy o własnym przedsiębiorstwie?

Czy warto posiadać system klasy ERP?

Odpowiedź jest oczywista – warto, choć z pewnymi wyjątkami. W przypadku podejmowania decyzji o wdrożeniu i wyborze systemu klasy ERP należy odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań.

1. Czy skala i złożoność mojego biznesu wymagają systemu klasy ERP?

Analizując skalę przedsiębiorstwa, oprócz klasycznych wskaźników – takich jak liczba zatrudnionych, obrót, posiadanie fizycznej lokalizacji i produkcji oraz magazynu, struktura organizacyjna, hierarchia oraz liczba dokumentów wraz ze sposobem ich obiegu – warto uwzględnić:

  • jakich systemów używa konkurencja i/lub rynkowi liderzy o podobnej wielkości obrotu,
  • poziom zakładanego organicznego wzrostu,
  • strategię rozwoju na najbliższe lata wraz z międzynarodowymi czy krajowymi aspiracjami.

    Istotne jest nie tylko ustalenie pozycji przedsiębiorstwa w danym momencie, ale także ocena jego pozycji na dzień uruchomienia nowego systemu ERP oraz jak będzie się ono rozwijać przez kilka lat po wdrożeniu.

    Analiza złożoności procesów biznesowych powinna skupiać się na ich dokładnym rozpisaniu, ułożeniu w mapy procesu oraz zidentyfikowaniu krytycznych miejsc i potencjalnego ryzyka utraty kontroli lub płynności. Nie należy zapominać o zidentyfikowaniu procesów decyzyjnych oraz procedur obrotu, zatwierdzania i archiwizacji dokumentów finansowych i niefinansowych.

    Właściwa identyfikacja skali i złożoności procesów biznesowych w przedsiębiorstwie pozwoli nam odpowiedzieć na pytanie o konieczności i sensie inwestowania w ERP oraz o system, jaki warto wybrać. Identyfikacja ta następuje w trakcie analizy przedwdrożeniowej, będącej fazą inicjacji projektu oraz podstawą do podjęcia decyzji o typie wdrożenia i samym wdrożeniu.

2. Czy przeprowadziliśmy analizę przedwdrożeniową?

Analiza przedwdrożeniowa ma na celu zbadanie potrzeb i potencjału rozwojowego przedsiębiorstwa pod kątem systemu ERP. Określa ona koszty potencjalnego wdrożenia oraz alternatywne rozwiązania, np. rozwój kompetencji bądź zmianę modelu biznesowego.

3. Jakie rezultaty zamierzam osiągnąć dzięki wdrożeniu?

Wdrożenia, oprócz oczywistego uzasadnienia finansowego i biznesowego, muszą mieć określony cel, ściśle związany z wizją oraz strategią przedsiębiorstwa. System ERP jest narzędziem, co w praktyce oznacza, że aby był efektywnie wykorzystany, musi spełniać swoje przeznaczenie. Wiele wdrożeń nie spełnia pokładanych w nich nadziei z powodu braku jasnego określenia celu oraz niematerialnych aspektów zmiany.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.