Lean Management i Six Sigma to koncepcje zarządzania, które od wielu lat są wdrażane przez mniejsze i większe przedsiębiorstwa. Coraz częściej te metody wspomagają nowoczesne narzędzia informatyczne. W jakim obszarze zarządzania warto wykorzystać systemy IT i czy można przy tym połączyć Lean Management z Six Sigma?

Filozofia Lean Management vs Six Sigma

Chociaż Lean Management i Six Sigma to koncepcje XX-wieczne, nadal wzbudzają duże zainteresowanie firm na całym świecie. Wiele znanych przedsiębiorstw chętnie korzysta z tych metod zarządzania, szukając skutecznego sposobu na pokonanie konkurencji i umocnienie swojej obecności na rynku. Według analityków Aberdeen Group 65% największych światowych firm produkcyjnych wdrożyło zarządzanie zgodnie z zamysłem Lean Management, a kolejnych 20% nad tym pracuje. Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszy się Six Sigma – zastosowało ją 45% największych firm, natomiast 22% dopiero zamierza to zrobić1. Metodą Lean Management pracuje się na przykład w takich firmach, jak Toyota, Ford, Intel czy Nike2, natomiast z Six Sigmy korzystają m.in. Amazon, Boeing, Dell i Motorola. Czym różnią się te dwie koncepcje zarządzania i czy mogą się w jakiś sposób uzupełniać? Zanim rozstrzygniemy tę kwestię, przyjrzyjmy się im dokładniej.

Lean Management

Lean Management (pol. szczupłe zarządzanie) to koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, która pojawiła się tuż po II wojnie światowej w fabrykach Toyoty. Sam termin został zaproponowany przez Johna Krafcika, naukowca z Massachusetts Institute of Technology (MIT), który prowadził badania światowej branży motoryzacyjnej w ramach programu IMVP (ang. International Motor Vehicle Program). Wynikało z nich, że „szczupła” strategia Toyoty przy opracowywaniu nowego produktu pozwala zużywać o wiele mniej przestrzeni produkcyjnej i wysiłku pracowników, a także dokonywać mniejszych inwestycji w narzędzia niż w fabrykach amerykańskich, a do tego nowości są wprowadzane w zdecydowanie krótszym czasie. To jednak nie wszystko, okazało się bowiem, że japońskie fabryki utrzymują mniej zapasów niż amerykańskie, a jednocześnie produkują więcej samochodów.

Toyota opracowała Lean Management już w latach 50. XX w., opierając go na dwóch filarach: just-in-time (JIT) i automatyzacji (jidoka). Pierwszy z nich to system dostaw dokładnie na czas, w którym produkcja bazuje na założeniu, że każdy z procesów produkcyjnych korzysta z materiału z poprzedniego procesu, tylko gdy trzeba zastąpić zużyty materiał (system ssący). Dzięki temu można produkować tylko te produkty, na które jest aktualnie popyt, i tylko w takich ilościach, które zapewniają zbyt. Z kolei jidoka to nic innego, jak projektowanie systemów produkcyjnych w taki sposób, aby szybko wykrywać i skutecznie eliminować błędy oraz nieprzestrzeganie standardów.

Lean Management umożliwia systematyczne doskonalenie produkcji krok po kroku, dzień po dniu. Procesy w firmie są analizowane pod kątem marnotrawstwa, co pozwala ograniczyć koszty, a jednocześnie zwiększa efektywności pracy. Model szczupłego zarządzania wyróżnia następujące typy marnotrawstwa:

  • zbyt długie oczekiwanie – okresy przestojów maszyn i pracowników,
  • defekty – produkty, które zostały wykonane w sposób wadliwy, lub nieodpowiednio wykonane usługi;
  • nadprodukcję – wytwarzanie produktu w ilościach większych, niż wskazuje popyt rynku,
  • nadprocesowość – wszystkie procesy, czynności i narzędzia, które w rzeczywistości nie są konieczne do wyprodukowania danego produktu o ustalonych parametrach,
  • zbędne przemieszczanie się – niepotrzebne w procesie produkcji czynności wykonywane przez pracowników, które są wynikiem niewłaściwej organizacji ich pracy,
  • zbędny transport – niepotrzebne przemieszczanie materiałów i produktów,
  • zbędne zapasy – magazynowanie zbyt dużej ilości materiałów, półproduktów i produktów,
  • waste of skills – w ósmym typie marnotrawstwa identyfikuje się obszary, w których umiejętności pracownika są niewystarczające do wykonywania przypisanej mu części procesu, lub sytuacje, w których pracownik ma wartościowe umiejętności, których jego organizacja nie wykorzystuje.

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.