Hoshin Kanri stanowi metodę zarządzania strategicznego zapewniającą przewagę konkurencyjną przez wyprzedzające rozpoznanie otoczenia przedsiębiorstwa i określenie na jego podstawie strategii rozwojowej.
Geneza i pojęcie metody Hoshin Kanri
Metoda Hoshin Kanri została opracowana w latach 60. XX wieku przez japońską firmę Bridgestone Tire Company1. Jej nazwa oznacza w języku japońskim sterowanie przyjętym kursem (Ho – kierunek; Shin – igła; Kan – zarządzać; Ri – zasada)2. Polega ona na przekładaniu celów strategicznych na bieżące cele operacyjne3. Metoda ta umożliwia formułowanie i osiąganie najistotniejszych celów przedsiębiorstwa przy zapewnieniu ich spójności i zbieżności działań różnych osób oraz komórek organizacyjnych. Służy rozwijaniu biznesu przez doskonalenie zarządzania, planowaniu osiągnięć oraz motywowaniu pracowników w celu włączania ich w proces zmian. Wspiera także tworzenie krótko- i długoterminowych planów4.
Na rys. 1 przedstawiono cykl wdrożenia strategii w ramach koncepcji Hoshin Kanri (oparty na technice PDCA) oraz związki łączące go z bieżącym (dziennym) cyklem zadaniowym w organizacji. (patrz: RYSUNEK 1)
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.