W dzisiejszych czasach nie ma rzeczy stałych, wszystko jest nie tylko w ciągłym ruchu, ale co ważniejsze, musi się zmieniać – na lepsze. Koncepcje ciągłego doskonalenia zakorzeniły się na stałe, świadomie lub też nie, w niemal każdej europejskiej firmie. Wynika to nie tylko z chęci zwiększenia przewagi konkurencyjnej, ale także z potrzeby przetrwania na rynku.

Menedżerowie zarówno prężnie rozwijających się firm, jak i tych zmagających się z problemami zmuszeni są do ciągłych działań, które pozwolą efektywniej wykorzystywać istniejące aktywa bez konieczności ponoszenia znacznych nakładów. Wprowadzanie rozwiązań służących optymalizacji procesów i cięciu kosztów musi jednak być poprzedzone gruntowną analizą.

Po co kontrola i optymalizacja

Samo istnienie długofalowej strategii firmy nie oznacza jeszcze osiągnięcia sukcesu. Wiele przedsiębiorstw nie jest w stanie wypełnić swojej strategii, ponieważ nie kontrolują jej realizacji i skupiają się tylko na celu, nie rozłożywszy wcześniej projektów na mniejsze działania operacyjne. Sukces wdrożenia strategii można osiągnąć przez informowanie pracowników o nowych celach firmy, zapewniając przy tym odpowiedni dobór narzędzi i dbając o motywację pracowników. Ważnym krokiem przy tworzeniu strategii firmy będzie analiza całego łańcucha dostaw, ogniwo po ogniwie. W celu poprawy funkcjonowania całego łańcucha należy przeanalizować każdy odcinek, zdefiniować wszystkie problemy i nadać im odpowiednie priorytety, a następnie zastosować odpowiednie rozwiązania. Małe kroki ku optymalizacji wykonane przez każdego uczestnika przekładają się na duży krok w cięciu kosztów i optymalizacji pracy w całym łańcuchu dostaw. Na przykład wykorzystanie przez producenta, dostawcę, magazyn i odbiorcę odpowiednich systemów, które komunikują się ze sobą i wspierają ich pracę, dostarczy producentom kluczowych informacji na temat potrzebnych surowców i gotowych produktów na magazynie, a odbiorcom np. informację o terminie dostawy. Systemy te mogą przygotowywać także statystyki popytu, które ułatwią pracę planistów i udoskonalą pracę całej logistyki. Sprawnie działający, nowoczesny łańcuch dostaw cechuje racjonalne wykorzystanie zasobów, umiejętne przetwarzanie dostępnych informacji, elastyczność w przypadku zmian popytu oraz dostosowanie się do optymalnego poziomu obsługi względem kosztów. Zastosowanie systemów optymalizujących procesy pozwala na bieżąco je kontrolować i stanowi milowy krok w tworzeniu przewagi konkurencyjnej na rynku.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Przedsiębiorcy współpracujący wzajemnie dokonują zarówno zakupów, jak i sprzedaży towarów lub usług, co powoduje powstawanie wzajemnych roszczeń. W takich przypadkach realizują zapłatę w formie barteru. Podatnicy często zastanawiają się, w jaki sposób rozliczyć umowę barterową w kontekście podatku VAT oraz podatku dochodowego.

Czytaj więcej

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład to pojęcie, które towarzyszy nam od 2022 r. To właśnie wtedy zaczęto realizować niektóre z punktów flagowego programu. W kolejnych latach pod hasłem Nowy Ład wprowadzano sukcesywnie nowe zmiany w przepisach mające na celu poprawę sytuacji wybranych grup społecznych. Nowy Ład wprowadza zmiany zarówno dla firm, jak i pracowników. Nowe przepisy w założeniach programu to więcej pieniędzy dla pracowników, prostszy system podatkowy oraz wsparcie dla małych firm. Część zmian wymagała jednak czasu i odpowiednich przygotowań, aby je wprowadzić, dlatego dopiero od 2025 r. będą one obowiązywać. Niniejszy artykuł opisuje, jakie dokładnie zmiany wchodzą w życie w 2025 r. i co oznaczają dla przedsiębiorców.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.