Co jest gorsze? Znaleźć w skrzynce wiadomość związaną z naszym udziałem w przetargu, zaczynającą się od słów: „Z przykrością informujemy’” czy konieczność napisania takiej wiadomości? Niestety, wiele firm i działów zakupów nie traktuje wystarczająco poważnie kwestii przekazywania informacji zwrotnej lub nie poświęca jej wystarczająco dużo uwagi. Szczególnie w czasach, gdy relacje z dostawcami mogą zadecydować o przetrwaniu przedsiębiorstwa. Paradoksalnie, komunikacja – jeden z kluczy do sukcesu w łańcuchach dostaw – jest obszarem, który pozostawia wiele do życzenia.

Trudno wskazać firmę, która nigdy nie poniosła porażki, biorąc udział w przetargu. Składane wtedy oferty muszą być nie tylko atrakcyjne cenowo (jednocześnie oferując wartość ponad sam koszt finansowy), ale również spełniać szereg wymagań formalnych – wewnętrznych i narzuconych przez ustawodawcę. Z drugiej strony działy zakupów mierzą się z ograniczonymi budżetami, ramami czasowymi, niepewnością na rynkach i ryzykiem związanym z wyborem nowego dostawcy. Poświęcenie chwili na przygotowanie właściwej informacji zwrotnej do firm biorących udział w postępowaniu, a idąc dalej – opracowanie procedur informacyjnych – niesie za sobą szereg korzyści dla procesu zakupowego, firmy, kupca, a także... całego rynku.

Nie bez powodu Internet pełen jest poradników mających pomóc dostawcy uzyskać feedback związany z wynikiem przetargu, w którym brał udział. Ostatnie zawirowania w światowych łańcuchach dostaw uświadomiły, że czas już wypracować nawyk przekazywania dostawcom informacji zwrotnych.

Czym właściwie jest feedback zakupowy?

Feedback zakupowy to ogół zasobów komunikacyjnych z dostawcą w sprawie danego procesu zakupowego. Przekazanie dostawcy informacji zwrotnej to dowód na zaangażowanie zamawiającego/kupca w projekty, w których bierze udział, a jednocześnie w ciągłe doskonalenie relacji z kontrahentami. Jednocześnie dział zakupów, poza przekazywaniem informacji dostawcom, sam może o taki feedback się starać, by optymalizować swoje działania.

Feedback może być przekazywany dowolnymi środkami komunikacji, jednak zawsze sposób przekazu powinien być uzależniony od sytuacji, kontrahenta i relacji między partnerami. Przy czym warto zauważyć, że jest to informacja, która może i powinna być przekazywana w wielu kierunkach:

  • zamawiający przekazuje dostawcom informacje zwrotne na temat ich ofert po wybraniu dostawcy, w trakcie i po okresie trwania umowy,
  • dostawca dostarcza zamawiającemu informacji zwrotnych na temat procesu zakupowego, w trakcie i po okresie trwania umowy,
  • zamawiający i wybrany dostawca przeprowadzają dwustronne podsumowanie po zawarciu i/lub zakończeniu umowy,
  • wewnętrznie – uczestniczące w procesie departamenty, interesariusze oraz dział zakupów przeprowadzają dwustronne podsumowanie lub przekazują sobie informacje zwrotne odnośnie do przebiegu procesu, współpracy oraz swoich oczekiwań i ich realizacji.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Przedsiębiorcy współpracujący wzajemnie dokonują zarówno zakupów, jak i sprzedaży towarów lub usług, co powoduje powstawanie wzajemnych roszczeń. W takich przypadkach realizują zapłatę w formie barteru. Podatnicy często zastanawiają się, w jaki sposób rozliczyć umowę barterową w kontekście podatku VAT oraz podatku dochodowego.

Czytaj więcej

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład to pojęcie, które towarzyszy nam od 2022 r. To właśnie wtedy zaczęto realizować niektóre z punktów flagowego programu. W kolejnych latach pod hasłem Nowy Ład wprowadzano sukcesywnie nowe zmiany w przepisach mające na celu poprawę sytuacji wybranych grup społecznych. Nowy Ład wprowadza zmiany zarówno dla firm, jak i pracowników. Nowe przepisy w założeniach programu to więcej pieniędzy dla pracowników, prostszy system podatkowy oraz wsparcie dla małych firm. Część zmian wymagała jednak czasu i odpowiednich przygotowań, aby je wprowadzić, dlatego dopiero od 2025 r. będą one obowiązywać. Niniejszy artykuł opisuje, jakie dokładnie zmiany wchodzą w życie w 2025 r. i co oznaczają dla przedsiębiorców.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.