Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Luka kompetencyjna w finansach

Zmiana myślenia o roli finansów we współczesnym biznesie nie jest jednak taka prosta. Finanse są cały czas częścią administracji, co oznacza, że często ich umiejętności są traktowane jako tradycyjne, a nierzadko wręcz nudne. W miarę jak rola zespołu finansowego staje się coraz bardziej widoczna, konieczne jest połączenie silnych zdolności technicznych i doskonałych umiejętności komunikacyjnych oraz umiejętność łączenia operacji z liczbami. Liderzy działów finansowych stoją dziś przed niezwykle ważnym zadaniem wypełnienia luki kompetencyjnej w umiejętnościach swoich pracowników lub potencjalnych współpracownikach.

Luka kompetencyjna

Luki w umiejętnościach odnoszą się do rozbieżności między umiejętnościami, których pracodawca oczekuje od swoich pracowników, a umiejętnościami, które faktycznie posiadają pracownicy. To niedopasowanie utrudnia obsadzanie wolnych stanowisk i realizację projektów o wysokim priorytecie. Innym sposobem myślenia o brakach umiejętności jest to, że stanowią one różnicę między umiejętnościami wymaganymi na danym stanowisku a umiejętnościami, które faktycznie posiadają pracownicy. Bez odpowiednich umiejętności pracownicy mogą nie być w stanie wykonać kluczowych zadań. Liderzy coraz lepiej znają luki w umiejętnościach, ponieważ są one coraz powszechniejsze. Badania pokazują, że 1 na 6 pracowników sektora usług finansowych potrzebuje przekwalifikowania się, a wiele organizacji po prostu nie posiada umiejętności niezbędnych do prosperowania dziś, nie mówiąc już o przyszłości. Sektor finansowy przechodzi okres szybkiej transformacji, a postęp technologiczny zmienia sposób działania organizacji świadczących usługi finansowe.

Wraz z nowymi technologiami pojawiają się nowe umiejętności, których należy się nauczyć. Jeszcze niedawno, bo przed pandemią mówiliśmy o automatyzacji procesów finansowych, w trakcie pandemii o digitalizacji, a dzisiaj każdy z lekką niepewnością spogląda w stronę rozwiązań AI. Ponieważ technologia w dalszym ciągu odgrywa coraz większą rolę w finansach, znajomość umiejętności niezbędnych do osiągnięcia sukcesu sprawi, że organizacja pozostanie konkurencyjna, dynamiczna i prosperująca.

Luka kompetencyjna w działach finansowych

Jeśli chodzi o sukces firmy, posiadanie silnego zespołu finansowego jest niezbędne. Zespół ten jest odpowiedzialny za zarządzanie kondycją finansową firmy i zapewnienie najlepszego wykorzystania zasobów finansowych firmy do osiągnięcia jej celów. Dzisiaj wydajne zespoły finansowe powinny współpracować skutecznie z innymi działami, aby zwiększać efektywność, wspierać ich w podejmowaniu decyzji i rozwiązywać największe wyzwania. Odejście od zespołów finansowych zajmujących się jedynie raportowaniem stanu finansowego firmy w stronę doradztwa ułatwiającego rozwój oznacza, że szerokie zrozumienie potrzeb biznesu jest cechą wysoce pożądaną.

Podobnie jak w przypadku zdolności handlowych, umiejętność przekonywania i zarządzania oczekiwaniami interesariuszy ma kluczowe znaczenie, ponieważ zespoły finansowe odgrywają bardziej znaczącą rolę w doradzaniu szerszemu przedsiębiorstwu.

Przykłady luk kompetencyjnych w finansach

Ciągły rozwój technologii stwarza przed organizacjami świadczącymi usługi finansowe ogromne możliwości transformacji i udoskonalenia sposobów pracy. Aby jednak transformacja ta zakończyła się sukcesem, organizacje powinny podnosić i przekwalifikowywać pracowników, aby zapewnić optymalne wykorzystanie tych technologii. Niektóre z tych umiejętności obejmują:

Umiejętności twarde:

  • Analityka i wizualizacja danych: umiejętność przekładania złożonych danych na znaczące spostrzeżenia za pomocą wizualizacji.

  • Automatyzacja procesów: wykorzystanie technologii do usprawnienia i automatyzacji rutynowych zadań, przepływów pracy i procesów będzie niezwykle cenne w zwiększaniu dokładności i wydajności.
  • Niedostateczne zrozumienie przepisów prawnych i regulacji.
  • Niewystarczająca wiedza na temat nowoczesnych technologii finansowych (fintech, blockchain itp.).

Umiejętności miękkie:

  • Zarządzanie projektami: niezbędne będzie skuteczne zarządzanie wdrażaniem zautomatyzowanych procesów oraz możliwość osiągania i raportowania zwrotu z inwestycji.

  • Przywództwo: aby stworzyć zespół przygotowany do zaspokojenia potrzeb szerszej firmy, wymagane są skuteczne umiejętności przywódcze. Osadzając kulturę rozwoju, mogą zainspirować członków zespołu do podejmowania strategicznych inicjatyw mających na celu dalszy rozwój działu finansowego.
  • Problemy z umiejętnościami miękkimi, takimi jak komunikacja czy zarządzanie zespołem.

Pozostałe 58% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 09/2024

Zobacz również

CEO vs. CFO. Współpraca, wzajemne wymagania czy rywalizacja?

CEO vs. CFO. Współpraca, wzajemne wymagania czy rywalizacja?

Osoby spoza świata biznesu często mylą role dyrektora generalnego i dyrektora finansowego. Dyrektor generalny (CEO) i dyrektor finansowy (CFO) podejmują różne, ale równie ważne obowiązki w organizacji. Dyrektor generalny przejmuje główną rolę nadzorującą działalność całej firmy, od sprzedaży po administrację. Zajmuje najwyższą pozycję w firmie i podlega wyłącznie zarządowi. Z drugiej strony CFO zajmuje najwyższą pozycję finansową w firmie. Głównym zadaniem dyrektora finansowego jest zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Jak obie role w organizacji ze sobą współgrają? A może rywalizują, mimo teoretycznie odmiennych zakresów? Czy CEO może mieć wymagania wobec CFO i odwrotnie? Jak to w bywa w większości sytuacji tego typu, to zależy. Sam wolę współpracę prowadzącą do synergii, ale znam wiele przypadków rywalizacji między obiema rolami.

Czytaj więcej

Split payment w praktyce

Split payment w praktyce

Mechanizm podzielonej płatności (MPP), czyli split payment, jest obowiązkowy w Polsce dla transakcji przekraczających 15 000 zł brutto i dotyczących towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Obowiązek ten został wprowadzony 1 listopada 2019 r. i dotyczy wyłącznie transakcji między podmiotami VAT w Polsce.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.