Problematyka analizy odchyleń kosztów pośrednich stanowi część bloku analitycznego powiązanego z rachunkiem kosztów standardowych. Rachunek ten polega ogólnie na analizie porównawczej osiąganych rezultatów kosztowych w odniesieniu do tzw. postulatów, czyli oczekiwanego poziomu kosztów.

Koszty postulowane to takie, które powinny zostać poniesione w warunkach efektywnie funkcjonującej organizacji. W odróżnieniu od kosztów budżetowanych, które w swojej istocie również są postulowane, rachunek kosztów standardowych opiera się na wartościach względnych, czyli w przeliczeniu na jednostkę, podczas gdy budżet określa już koszty całkowite.

Z rachunkiem kosztów standardowych wiążą się pewne wyzwania analityczne, które a priori definiują jego postać. Trzeba przyjąć określony standard oraz metodologię jego kalkulacji. Wynika on de facto z oczekiwań menedżerskich, tj. pożądanego stanu, do którego dane przedsiębiorstwo chce się odnieść. W literaturze mówi się o trzech podstawowych standardach, czyli:

  • standard stały,
  • standard idealny,
  • standard bieżący.

W praktyce najlepszy jest standard bieżący (standard kosztów bieżąco osiągalny). Określa on poziom kosztów możliwy do osiągnięcia przy założeniu efektywnego funkcjonowania organizacji, w przeciwieństwie do standardu idealnego, który określa poziom minimalnych możliwych do osiągnięcia kosztów.

Kolejnym wyzwaniem, zanim rozpocznie się analiza odchyleń, jest określenie standardu na podstawie dostępnej wiedzy. W praktyce wykorzystywane są dwa podejścia – przez analizę danych historycznych lub na podstawie studiów technicznych. Pierwsze z nich jest łatwiejsze, jednak ze względu na ryzyko powielenia błędów zawartych w dotychczasowej działalności może spowodować, że standardy nie będą optymalne. Wobec powyższego w literaturze przedmiotu zalecane jest przeprowadzenie badań technicznych w celu określenia optymalnego poziomu standardów kosztowych.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.