W literaturze podkreśla się potrzebę ciągłego doskonalenia procesu budżetowania, eliminowania jego wad i maksymalizacji korzyści. Należy przesunąć uwagę z formalizowania procesu oraz ukierunkować go na efektywność i osiąganie celów strategicznych, a tym samym większej elastyczności.

Osiem zasad lepszego budżetowania

1. Koncentracja i uproszczenie

Dzięki budżetowaniu możliwe jest wskazanie efektów finansowych planowanych zdarzeń gospodarczych. Budżetowanie musi uwzględniać dzisiejszą rzeczywistość firmy i jej otoczenia, a także liczyć się z fizycznymi, ludzkimi oraz finansowymi zasobami, które znajdują się lub mogą się znaleźć w dyspozycji jednostki. Interesować nas będą głównie te przedsięwzięcia, które są zgodne z postawionymi celami, pozwalają realizować te cele oraz wygenerować relatywnie korzystną stopę zwrotu. Zarząd przedsiębiorstwa powinien scalać i koordynować różnorodne typy działalności wewnątrz jednostki w taki sposób, by proces decyzyjny uczynić bardziej skutecznym i optymalnym w odniesieniu do przedsiębiorstwa jako całości.

Przy planowaniu całego procesu budżetowania należy uwzględniać przede wszystkim specyfikę własnego przedsiębiorstwa oraz mieć na uwadze podstawowe czynniki wpływające na kształt systemu budżetowania, do których należą:

  • cel wykorzystania budżetowania w przedsiębiorstwie wynikający jednoznacznie z realizowanej strategii,
  • struktura centrów odpowiedzialności w przedsiębiorstwie, która determinuje rodzaje i liczbę budżetów operacyjnych,
  • możliwości informacyjne przedsiębiorstwa uwzględniające nie tylko dostępność do danych historycznych lub dotyczących przyszłości, ale również koszt rozbudowanej ewidencji.

W literaturze pojawiają się koncepcje maksymalnego uproszczenia procesu budżetowania poprzez redukcję szczegółowych analiz i pozycji podlegających budżetowaniu. Najradykalniejsze z nich nawołują do budżetowania jedynie pięciu pozycji: wielkości i wartości sprzedaży, poziomu zysku i inwestycji oraz liczby pracowników. Sposób analizy danych i ich prezentacji, w tym liczba prezentowanych wskaźników (tzw. KPI), są zależne od potrzeb informacyjnych zarządu i organów nadzorczych.

2. Decentralizacja

Decentralizacja budżetowania polega na wydzieleniu w organizacji centrów odpowiedzialności, a następnie podziale działalności firmy na poszczególne komórki organizacyjne z przyporządkowanymi im kosztami zależnymi od wielkości produkcji i przychodów.

Wyróżnia się pięć podstawowych centrów odpowiedzialności:

  1. centrum produkcji,
  2. centrum kosztów,
  3. centrum przychodów,
  4. centrum wyników (zysków),
  5. centrum inwestycji.

Określenie w budżecie kontrolowalnych i możliwych do osiągnięcia celów wyrażonych wskaźnikami finansowymi pozwala na przeniesienie odpowiedzialności za wyniki firmy na wszystkich jej pracowników, a także stanowi narzędzie kontroli osiągnięcia tych celów.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.