Światowa gospodarka zdaje się podnosić z kolan w – określonej przez ekspertów – fazie poprzedzającej nową normalność (pre-new normal)1. Mimo niewątpliwie tragicznego charakteru samej pandemii, jej skutki – szczególnie te biznesowe – można podzielić na negatywne i pozytywne. Adaptacja nowych sposobów komunikacji, pracy czy zarządzania została wymuszona w firmach na całym świecie. Czy wrócimy do klasycznych podejść i metod? Jak wyglądać będą poszukiwania, negocjacje i współpraca z dostawcami? Czy wyciągniemy długofalowe wnioski i zabezpieczymy swoje organizacje, korzystając z doświadczeń, rozwiązań i zmian, jakie przyniosły ostatnie miesiące?

Trzepot skrzydeł motyla może zmienić bieg historii... Tym razem były to, co prawda, inne skrzydła, jednak to znane zdanie trafia w sedno. Jedno wydarzenie i świat stanął niemal do góry nogami.

W obliczu wydarzeń o takiej skali, firmom zabrakło adekwatnych (lub jakichkolwiek) planów awaryjnych, by utrzymać swoje łańcuchy wartości. W większości przypadków dyrektorzy finansowi obserwowali nagromadzenie zaległych zamówień, opóźnionych dostaw i utraconych zysków ze sprzedaży. Zakłócenia w zakupach, zaopatrzeniu, łańcuchach dostaw dotknęły 97% przedsiębiorstw na całym świecie2.

Zgodnie z teorią chaosu, z której wywodzi się powyższa sentencja, w dowolnym momencie nasze szanse na przewidzenie przyszłych wydarzeń z dokładnością pozwalającą przygotować się na nie z wyprzedzeniem są bliskie zeru. Mimo to działy zakupów powinny zrobić wszystko, aby zabezpieczyć przyszłość swoich organizacji. Czy takie podejście naprawdę bardzo różni się od roli, jaką pełniły w erze przedcovidowej?

Zakupy i łańcuchy dostaw nigdy nie będą takie same

Dlatego należy pożegnać się z sourcingiem, zakupami czy logistyką w formie, w jakiej znaliśmy je do tej pory. Co dziś już wiemy na temat wpływu pandemii na łańcuchy dostaw i funkcjonowanie przedsiębiorstw? Kilka rzeczy jest jasne:

  1. Firmy nie przejdą od razu na nowe sposoby działania; etap przejściowy nazywany jest pre-new normality – etap przed nową normalnością, faza zero nowej normalności (nowa normalność 0)3.
  2. Elementami krytycznymi fazy zero są: elastyczność w łańcuchach dostaw i zwinność organizacyjna, relacje ze strategicznymi dostawcami, popyt, transport i magazynowanie, sposoby pracy i podejścia stosowane operacyjnie w miejscu pracy.
  3. By utrzymać efektywne łańcuchy dostaw przy jednoczesnym zwiększeniu ich elastyczności (i odporności na zawirowania) konieczne może być ponowne ich skonfigurowanie uwzględniające sieci magazynowe, połączenia transportowe oraz zdywersyfikowane źródła zaopatrzenia.
  4. W miejscach pracy zachodzą znaczące zmiany związane z utrzymywaniem dystansu społecznego i higieny. Z kolei wymuszona praca zdalna pozwoliła zweryfikować efektywność zespołów przy pracy z domu – niesie to potencjał oszczędności względem powierzchni biurowych, podnosząc problematykę motywacji pracowników i tworzenia kultury organizacyjnej.
  5. Przejście z fazy zero do właściwej nowej normalności będzie wymagać ponownej oceny obecnych łańcuchów dostaw opartych na zmienionym (i wciąż bardzo dynamicznym) otoczeniu biznesowym oraz na nowym zestawie priorytetów, kamieni milowych i celów.
  6. Innowacje w łańcuchu dostaw – rzutujące na całą organizację – stają się zasadniczym elementem współpracy w kreowaniu łańcucha wartości oraz fundamentem do budowania przewagi konkurencyjnej.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.