Celem niniejszego artykułu jest podzielenie się przez autora swoimi spostrzeżeniami z obszaru funkcjonowania systemów wsparcia zarządzania w tym z praktyk zarzadzania ryzkiem. Doświadczenia te były gromadzone przez wiele lat praktyki zawodowej autora, wiele inspiracji pochodzi od uczestników Certyfikowanego Kursu Zarządzania Ryzykiem POLRISK.

Praktyki racjonalnych decyzji menedżerskich opartych o wątpliwej jakości dane w kontekście systemów zarządzania ryzykiem

Przewrotna teza jaką chce postawić i obronić autor stanowi, iż pochodzące z systemów wsparcia zarządzania błędne lub wątpliwej jakości wskazania dla menedżerów nie musza prowadzić do złych decyzji menedżerskich, a czasami wręcz są podstawa decyzji właściwych. Artykuł ten w żadnej mierze nie ma być pochwałą ani zachętą do złego funkcjonowania systemów wsparcia zarzadzania a tylko jest próba opisania zjawiska, którego nie da się wytłumaczyć tylko przypadkiem.

Na początku warto podkreślić rolę systemów wsparcia zarządzania w przedsiębiorstwie. Jednym z podstawowych zadań tych systemów jest dostarczanie informacji do menedżerów tak aby mogli oni podejmować lepsze decyzje gospodarcze. Informacje te można podzielić na trzy grupy: surowe dane do analizy, raporty (najczęściej) oraz sugestie decyzji (scenariusze). Definiując menedżerów należy mieć na myśli wszystkich menedżerów którzy podejmują decyzje w oparciu o w/w informacje czyli oczywiście Zarząd ale np. dyrektorzy pionów, kierownicy biur, jednostek czy zakładów oraz projektów. Np. w controllingu przyjmuje się, że informacje budżetowe powinni otrzymywać przynajmniej wszyscy ci menedżerowie którzy są odpowiedzialni za budżety zaś w zarządzaniu ryzykiem, zaś informacje o ryzykach powinni otrzymywać przynajmniej wszyscy ci menedżerowie, którzy są właścicielami ryzyk. W przedsiębiorstwie może funkcjonować wiele systemów wsparcia zarządzania, z racji specjalizacji autora treść artykułu będzie się koncertować na systemie controllingu i budżetowania oraz systemie zarządzania ryzykiem ERM (Enterprise Risk Management).

Podstawowy schemat wsparcia przez system dla menedżera można opisać następująco: system dostarcza menedżerowi we właściwym momencie, prawidłowej, istotnej i rzetelnej informacji – menedżer podejmuje dzięki tej informacji lepszą decyzję gospodarczą – system przetwarza skutki tej decyzji i ponownie dostarcza informację itd. Można zatem logicznie założyć odwrotność, iż jeżeli systemem dostarcza złą lub błędną informację menedżer może podjąć gorszą decyzję gospodarczą. Zapewne tak się w większości przypadków dzieje, ale warto przytoczyć kilka przykład kiedy jednak błędna informacja prowadzi do prawidłowej decyzji oraz spróbować zastanowić się dlaczego tak się dzieje.

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Przedsiębiorcy współpracujący wzajemnie dokonują zarówno zakupów, jak i sprzedaży towarów lub usług, co powoduje powstawanie wzajemnych roszczeń. W takich przypadkach realizują zapłatę w formie barteru. Podatnicy często zastanawiają się, w jaki sposób rozliczyć umowę barterową w kontekście podatku VAT oraz podatku dochodowego.

Czytaj więcej

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład to pojęcie, które towarzyszy nam od 2022 r. To właśnie wtedy zaczęto realizować niektóre z punktów flagowego programu. W kolejnych latach pod hasłem Nowy Ład wprowadzano sukcesywnie nowe zmiany w przepisach mające na celu poprawę sytuacji wybranych grup społecznych. Nowy Ład wprowadza zmiany zarówno dla firm, jak i pracowników. Nowe przepisy w założeniach programu to więcej pieniędzy dla pracowników, prostszy system podatkowy oraz wsparcie dla małych firm. Część zmian wymagała jednak czasu i odpowiednich przygotowań, aby je wprowadzić, dlatego dopiero od 2025 r. będą one obowiązywać. Niniejszy artykuł opisuje, jakie dokładnie zmiany wchodzą w życie w 2025 r. i co oznaczają dla przedsiębiorców.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.