Epidemia koronawirusa sprawiła, że rzesza firm została z dnia na dzień zmuszona do przejścia w zdalny tryb funkcjonowania. Pociągnęło to za sobą wyzwania dla pracodawców i pracowników. Pracodawcy, po przeprowadzonej rekrutacji poprzez narzędzia elektroniczne, zawierają z pracownikami umowy o pracę na odległość. Pracownicy natomiast od samego początku zatrudnienia świadczą pracę w formie zdalnej.
Forma zawarcia umowy o pracę
Wymaganą formą zawarcia umowy o pracę jest forma pisemna.
Forma pisemna jest rozumiana przez ustawodawcę jako złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Równoważną formą jest forma elektroniczna, przy czym dla jej zachowania wymagane jest złożenie oświadczenia woli opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Zwrócić uwagę należy również na formę dokumentową, której zachowanie następuje na skutek złożenia oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie. Z formą dokumentową możemy mieć więc do czynienia w przypadku wymiany między stronami pliku e-mailem czy wymiany wiadomości typu SMS/MMS.
Wracając jednak do zastrzeżenia przez ustawodawcę, że umowa o pracę ma zostać zawarta na piśmie, należy zwrócić uwagę, że ustawodawca nie określił rygoru nieważności dla tej formy. Oznacza to, że umowę o pracę można skutecznie zawrzeć w każdej formie, np. ustnie czy poprzez e-mail.
Jednakże niezadbanie przez pracodawcę o kilka szczegółów przy zawieraniu umowy o pracę może prowadzić do negatywnych konsekwencji. Brak pisemnej umowy nie będzie powodował ograniczeń dowodowych w przypadku ewentualnego postępowania sądowego, ale może sprowadzić się do potencjalnych utrudnień dowodowych w zakresie tego, jakie warunki strony umowy ustaliły między sobą. Ten negatywny skutek może zostać zminimalizowany, jeżeli strony zawrą umowę o pracę chociażby w formie dokumentowej, czyli np. poprzez e-mail i w ramach dokumentu określą warunki umowy. Nadto dla pracodawcy niezawarcie umowy o pracę w formie pisemnej może rodzić dodatkową odpowiedzialność. Niepotwierdzenie przez pracodawcę na piśmie zawartej z pracownikiem umowy o pracę stanowi bowiem wykroczenie przeciwko prawom pracownika, które zagrożone jest karą grzywny w wysokości od 1000 złotych do 30 000 złotych.
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.