Dziś w każdym ogłoszeniu o pracę na stanowisko „zakupowe” (lub pokrewne) jednym z wymogów jest doświadczenie w opracowywaniu, wdrażaniu i kontroli procedur zakupowych na każdym poziomie procesu. Funkcja zaopatrzenia zmieniła się z podstawowego zarządzania zakupami i nadzorowania transakcji w bardziej holistyczny, złożony proces biznesowy, mający duży wpływ na działalność całej firmy. Wspiera on finanse przedsiębiorstwa, decyzje operacyjne, a także ogranicza ryzyko w całym łańcuchu dostaw.
Proces zakupu w zależności od organizacji może być mniej lub bardziej skomplikowany. Zamówienia strategiczne obejmują całą organizację. Wymagają zaangażowania wszystkich działów i obszarów funkcjonalnych w firmie, angażują ludzi, procesy i technologie. Rolą działu zakupów jest pozyskanie, zakup i dostawa materiałów/towarów i usług w jak najlepszej cenie z możliwym najkrótszym terminem dostawy oraz z długim terminem płatności. Dział zakupów wyznacza ogólny kierunek zakupów zgodny ze strategią biznesową firmy na podstawie opracowanych procedur strategicznych, operacyjnych i kontrolnych. Oznacza to, że na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym muszą istnieć solidne i łatwe do zrozumienia procedury zakupów dla zarządu firmy, bez możliwości popełnienia błędu. Dobrze opracowane procedury mają bezpośredni wpływ na koszty firmy i zabezpieczenie ciągłości łańcucha dostaw.
Procedury są opracowane w celu zapewnienia pomocy kierownictwu przy tworzeniu instrukcji i regulaminów mających na celu usprawnienie kontroli wewnętrznej i zoptymalizowanie procesów przy jednoczesnej ochronie interesów firmy.
Procedura na poziomie strategicznym obejmuje zagadnienia związane z cała firmą i ma zapewnić:
- poprawny podział obowiązków w obrębie różnych warstw zarządzania,
- stworzenie przewagi konkurencyjnej poprzez innowacyjny i najlepszy w swojej klasie proces zaopatrzenia,
- sprostanie lub przewyższenie wymagań klientów,
- zaangażowanie dostawców we wzajemne korzystne relacje,
- innowacyjne i oszczędne procesy i systemy,
- przyciągnięcie, rozwinięcie i utrzymanie silnego zespołu zmotywowanych profesjonalistów,
- uzyskanie lepszych niż konkurencja cen i znaczenia ze strony dostawców.
Pozostałe 92% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.