Kolebką opcyjnych programów motywacyjnych są Stany Zjednoczone, gdzie pojawiły się one w latach 30. ubiegłego stulecia. Wzrost zainteresowania tymi programami odnotowano w latach 70. i trwa on do dziś.

Programy motywacyjne oparte na pochodnych instrumentach finansowych

Ocenia się, że w 2000 roku 95% spółek w USA o dochodach przekraczających 3 mld dolarów stosowało różnego rodzaju systemy wynagradzania oparte na akcjach. Naturalną konsekwencją tego było rozpowszechnianie się tej formy wynagrodzeń w Europie1.

Również w Polsce wynagrodzenia pracowników wyższego szczebla coraz częściej zawierają różnego rodzaju elementy motywacyjne. Służą temu premie uznaniowe, regulaminowe i inne formy dodatkowego wynagrodzenia (w zależności od formy współpracy) za osiągnięcie postawionych celów. Wśród nich zyskują na popularności formy gratyfikowania kluczowych osób, które przewidują przyznanie akcji (udziałów) spółki lub też rozliczenia opartego na wzroście wartości tych aktywów. Wzrost zainteresowania spółek takim kształtowaniem wynagrodzeń menedżerów jest spowodowany z jednej strony brakiem rzeczywistego wydatku i wypływu gotówki, a z drugiej zmianą menedżera w udziałowca. Otrzyma on atrakcyjne wynagrodzenie, tylko jeżeli wzrośnie wartość firmy. Tym samym zwiększa się odpowiedzialność menedżera, ponieważ w ten sposób zarządza on również własnym majątkiem. Założeniem tych systemów jest zatem długoterminowe motywowanie kadry zarządzającej do pracy nad wzrostem wartości spółki i jej rozwojem w myśl zasady, że tylko właściciel może najlepiej zarządzać swoim majątkiem. Jakość pracy menedżera wpływa bezpośrednio na wzrost wynagrodzenia, ponieważ większa wartość akcji przekłada się wprost na rentowność kontraktu menedżerskiego. To właśnie zmotywowanie menedżera do pracy nad rozwojem spółki jest najistotniejszym powodem wprowadzenia programów akcyjnych. Dlatego też systemy wynagradzania powiązane z nabywaniem uprawnień do akcji nazywane są również systemami odroczonego wynagrodzenia (deferred compensation)2. Najpopularniejsze jest jednak określanie ich mianem „programów motywacyjnych”.

Poza tym, że akcje lub opcje na akcje mogą stanowić uzupełnienie wynagrodzenia, programy takie realizują inny, bardzo ważny cel. Wiążą kadrę zarządzającą ze spółką przynajmniej na czas trwania programu, stawiając przed nią perspektywę upragnionego „złapania zaczepionej na sznurku marchewki”. Z kolei dla spółek, które działają na rynkach cechujących się dużą fluktuacją kadry (informatycznym, inwestycyjnym, usług finansowych), ten aspekt programów ma duże znaczenie. Warunkiem zrealizowania premii jest nie tylko wzrost jej wartości, ale też pozostanie na stanowisku przez określony czas. Opcje menedżerskie są więc skuteczną metodą związania pracownika z firmą. Tego typu systemy są szczególnie interesujące dla młodych, perspektywicznych przedsiębiorstw, które w początkowej fazie rozwoju nie są w stanie zapewnić wystarczająco atrakcyjnych wynagrodzeń dla najbardziej cenionych menedżerów.

Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.