Zarządzanie ryzykiem na stałe wpisało się w kanon najlepszych metod i narzędzi stabilnego, ostrożnego i wiarygodnego zarządzania organizacjami. Współtworzy system zarządzania organizacją wraz z systemem zarządzania strategicznego i kontroli wewnętrznej. Poddaje się działaniu doskonalącemu (continous improvement) oraz podlega stałej ocenie audytu wewnętrznego.
Firma może osiągać mierzalne rezultaty na podstawie założonych celów co najmniej w dwojaki sposób: przez wykorzystywanie szans (kreowanie wartości) lub przez przeciwdziałanie zagrożeniom (świadome zarządzanie ryzykiem). Niniejsze porównanie standardów będzie rozwinięciem tej drugiej drogi osiągania celów strategicznych.
Od statycznych struktur ku dynamice procesów
W literaturze nie wskazano jednej definicji ryzyka. Samo słowo „ryzyko” wykorzystywane jest interdyscyplinarnie i oscyluje wokół znaczenia słowa: „odważyć się”/„odważyć się na...”. Jest stanem jednocześnie systematycznym i specyficznym, zwykle stanem nieostrym (występującym z określoną częstością/częstotliwością/prawdopodobieństwem), pomiędzy obiektywizmem i subiektywizmem. Ryzyko zatem jest raczej procesem niż stanem otoczenia, tzn. bliżej mu do stanów stadialnych czy nieustalonych aniżeli do stanów pewnych, opisujących rzeczywistość a priori (dedukcyjnie). Jest stanem potencjalnym, możliwym do materializacji, zwiększającym szanse materializacji przy zaistnieniu określonych czynników ryzyka (risk factors). Ma to ogromne konsekwencje dla jego traktowania: od lekceważenia, poprzez niezobowiązujące deklaracje, ku świadomej odpowiedzialności za działania wolne i wielokierunkowe. Większość kierownictwa utożsamia ryzyko ze stratą, pesymizmem, nieprawidłowościami lub sztywnym, biurokratycznym wymogiem regulatora. Często mylone jest z niepewnością i godzone z brakiem wartości. Nie jest to podejście najlepsze, ale powszechnie identyfikowalne w biznesie, ponieważ „niepewnością” nie da się zarządzać (nie podlega pomiarowi) i łatwiej jest utożsamiać z nią wszelkie decyzje – łatwiej pogodzić się z jej subiektywizmem, podczas gdy ryzykiem można, trzeba i należy zarządzać w sposób staranny i mierzalny i udokumentowany.
Przegląd standardów
Standardy generalnie dzielimy na krajowe i branżowe. Standardy branżowe regulują typy rynków, które są związane z zarządzaniem ryzykiem finansowym, kredytowym, kursowym, walutowym, operacyjnym i wieloma innymi. Wśród standardów branżowych dominują standardy wydawane przez regulatorów, np.: BASEL II/III, Solvency, CRD IV czy rekomendacje KNF. Wśród standardów krajowych są to standardy USA i standardy brytyjskie. Ale również instytucje nadzorcze krajów Europy albo włączały pojęcie ryzyka do prawodawstwa (vide Polska, Belgia), albo tworzyły własne, lokalne regulacje, które z niemałym oporem integrowały do standardów innych krajów (Francja, niemiecki BAFIN, Turnbull Report, CoCo, King Report, King III). Inny podział standardów proponuje ISO. Klasyfikuje standardy pod dwoma kryteriami: obligatoryjności i zakresu stosowania. W pierwszym kryterium rozróżnia standardy obligatoryjne (np. certyfikowalne normy typu A) oraz te, które są raczej wskazówkami, dobrymi praktykami lub mają charakter podręcznikowy (np. guidelines, normy typu B). Zakres stosowania – drugie kryterium dzieli standardy na tzw. generyczne i sektorowe. Standardy generyczne są wskazywane jako ogólne zasady zarządzania ogólnymi, ponadbranżowymi procesami, np.: ryzyko, ochrona środowiska, bezpieczeństwo, zdrowie, praca. Standardy sektorowe dotyczą poszczególnych sektorów i ich specyficznych uwarunkowań (prawnych lub rynkowych). Określone sektory gospodarki (przemysłu) są nie tylko regulowane sztywnymi przepisami prawa, ale również standardami, które mają ścisłe znaczenie i zastosowanie (często weryfikowalne, kontrolowalne i optymalizowane). Da się zauważyć, iż standardy generyczne lub wskazówki mają charakter tzw. standardów wysokiego poziomu ogólności (high-level structure standard), podczas gdy standardy branżowe są standardami głęboko definiującymi specyfikę sektora lub branży. (Patrz: rysunek)
Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.