Jaki wpływ na zadania obecne w przedsiębiorstwie produkcyjnym ma controller? Z jakimi problemami musi się zmierzyć oraz jakie pytania sobie zadać, by swoją pracą efektywnie wpłynąć na firmę oraz wydajność obecnych w niej jednostek?

Rola controllingu w ograniczeniu kompleksowości procesów w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Coraz więcej firm, bez względu na wielkość, branżę czy obrót, docenia dziś wagę controllingu. I nie ma w tym nic dziwnego – każdy przedsiębiorca, mając na celu rozwój firmy, analizuje wykonanie szeregu niezbędnych zadań i ewentualne powstałe rozbieżności pomiędzy planem a jego realizacją w całym obszarze działalności. W przeszłości obowiązki controllingu po części zawierały się w pracy księgowości, obecnie jednak zaobserwować można stopniowe wzmocnienie się autonomii i odrębności tej funkcji.

Zapotrzebowanie na powstanie jednostki controllingu w przedsiębiorstwach wynika z chęci prowadzenia koniecznych analiz i kontroli, które przejmują tym samym na siebie częściowo rolę pozostałych jednostek. Istotą controllera jest więc zarówno wspomaganie zarządzania, przyśpieszenie podejmowanych decyzji, jak również optymalne ograniczenie wielu procesów przebiegających w firmie.

Controlling w przedsiębiorstwie produkcyjnym odgrywa dwie główne role – części wynikowo-rozwojowej oraz części sensu stricto produkcyjnej. Obie części nie funkcjonują bez siebie wzajemnie – każda z nich ma olbrzymie znaczenie z punktu widzenia zarządzania takim podmiotem.

Część wynikowo-rozwojowa obejmuje przede wszystkim monitoring, ewidencję oraz planowanie przychodów i kosztów, przepływów pieniężnych oraz finansowania potrzeb niezbędnych do kontynuowania działalności produkcyjnej. Skupia się na zapewnieniu niezachwianej produkcji i rozwoju działalności oraz analizie jej opłacalności. Jest stosunkowo klasycznym podejściem do controllingu, uniwersalnym, odnajdującym swoje zastosowanie w firmach o różnym charakterze.

W celu zapewnienia ciągłości produkcji niezbędne są narzędzia controllingu, takie jak analiza wskaźnikowa, w szczególności analiza płynności finansowej. Warto również pamiętać o bezpiecznym progu rentowności, czyli odpowiedniej relacji przychodów do kosztów stałych oraz kosztów zmiennych, które ze względu na charakter prowadzonej działalności kształtują się inaczej niż w przedsiębiorstwach handlowo-usługowych. Niezależnie od rozmiaru prowadzonej działalności dbałość o pozytywne wyniki firmy ma swoje bezpośrednie odzwierciedlenie w opinii i ratingu przedsiębiorstwa, co z kolei ułatwia współpracę z instytucjami odpowiedzialnymi za produkty, między innymi takie jak faktoring, leasing czy też kredyt kupiecki. Bieżąca i regularna kontrola efektywności firmy pozwala na natychmiastową reakcję, znalezienie oraz ewentualne wdrożenie systemu naprawczego na dowolnym poziomie istoty przedsiębiorstwa, ograniczając tym samym potencjalne negatywne incydenty.

Im częściej będziemy wykonywać tego typu analizę, tym lepiej i bardziej dynamicznie będziemy mogli sterować wieloma czynnikami w celu maksymalizacji wyników i optymalizacji grupy kosztów. Doświadczony controller od razu dostrzeże, gdy w którejś z tych części zadzieje się coś niedobrego, ograniczając tym samym szereg dalszych konsekwencji i sprowadzając proces sygnalizacyjny do jednostki controllingu. Zatem controlling pełni między innymi funkcję wczesnego ostrzegania, wskazuje i identyfikuje problemy, a także wskazuje możliwe rozwiązania i wyjścia z danej sytuacji, upraszczając tym samym rolę pozostałych podmiotów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Przedsiębiorcy współpracujący wzajemnie dokonują zarówno zakupów, jak i sprzedaży towarów lub usług, co powoduje powstawanie wzajemnych roszczeń. W takich przypadkach realizują zapłatę w formie barteru. Podatnicy często zastanawiają się, w jaki sposób rozliczyć umowę barterową w kontekście podatku VAT oraz podatku dochodowego.

Czytaj więcej

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład to pojęcie, które towarzyszy nam od 2022 r. To właśnie wtedy zaczęto realizować niektóre z punktów flagowego programu. W kolejnych latach pod hasłem Nowy Ład wprowadzano sukcesywnie nowe zmiany w przepisach mające na celu poprawę sytuacji wybranych grup społecznych. Nowy Ład wprowadza zmiany zarówno dla firm, jak i pracowników. Nowe przepisy w założeniach programu to więcej pieniędzy dla pracowników, prostszy system podatkowy oraz wsparcie dla małych firm. Część zmian wymagała jednak czasu i odpowiednich przygotowań, aby je wprowadzić, dlatego dopiero od 2025 r. będą one obowiązywać. Niniejszy artykuł opisuje, jakie dokładnie zmiany wchodzą w życie w 2025 r. i co oznaczają dla przedsiębiorców.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.