Rachunek przepływów pieniężnych stanowi jedno z najtrudniejszych sprawdzań finansowych. Jego sporządzanie przysparza problemów księgowym. Po-pierwsze, rachunek ten jest najczęściej sporządzany tylko raz w roku, a więc księgowi nie pamiętają, jak był sporządzany rok temu, i muszą za każdym razem odświeżać wiedzę w tym zakresie. Po drugie, większość księgowych doświadczyło problemu podczas sporządzania, który polega na tym, że rachunek ten nie zgadza się.

Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych metodą pośrednią. Od czego zacząć?

Autorka ma na celu praktyczne pokazanie, w cyklu artykułów, metody matematycznej, uproszczonej sporządzania rachunku przepływów, bez korekt i wyłączeń w taki sposób, żeby się zgadzał. Następnie taki uproszczony rachunek będzie stanowić podstawę docelowego sprawozdania finansowego, z korektami i wyłączeniami zgodnie ze sztuką księgową, z notami w informacji dodatkowej.

Podstawa sporządzania

Rachunek przepływów pieniężnych (RPP) sporządzają oprócz takich podmiotów jak np. banki, instytucje finansowe, ubezpieczeniowe, podmioty notowanych na giełdzie, spółki akcyjne, również pozostałe podmioty, które zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 4) ustawy o rachunkowości1, dalej UOR, które w poprzedzającym roku obrotowym, za który sporządzono sprawozdania finansowe, spełniły co najmniej dwa z następujących warunków:

  1. średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło co najmniej 50 osób,
  2. suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego stanowiła równowartość w walucie polskiej co najmniej 3 125 000 euro,
  3. przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy stanowiły równowartość w walucie polskiej co najmniej 6 250 000 euro.

UOR w art. art. 48b. ust. 1 daje możliwość jednostkom wyboru sporządzania RPP metodą bezpośrednią albo pośrednią. W RPP wykazuje się dane za dwa okresy – za rok, za który sporządzamy sprawozdanie, oraz za poprzedni rok. UOR w załączniku nr 1 określa wymagany zakres informacyjny dla jednostek innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji.

Art. 48b ust 3 UOR wprowadza podział RPP na trzy działalności – operacyjną, inwestycyjną i finansową.

Działalność operacyjna w RPP to z jednej strony działalność podstawowa, statutowa, działalność do której jednostka została powołana. Z drugiej strony, działalność operacyjna w RPP to również inna działalność z wyłączeniem działalności inwestycyjnej (lokacyjnej) i finansowej.

Działalność inwestycyjna w RPP zgodnie z art. 48b ust 3 pkt 2) UOR stanowi nabywanie lub zbywanie składników aktywów trwałych i krótkoterminowych aktywów finansowych oraz wszystkie z nimi związane pieniężne koszty i korzyści.

Przez działalność finansową w RPP art. 48b ust  3 pkt 3) UOR rozumie się pozyskiwanie lub utratę źródeł finansowania [zmiany w rozmiarach i relacjach kapitału (funduszu) własnego i obcego w jednostce] oraz wszystkie z nimi związane pieniężne koszty i korzyści.

Tylko prezentacja działalności operacyjnej w RPP różni się w metodzie pośredniej i bezpośredniej. Działalność finansowa i inwestycyjna są prezentowane w taki sam sposób w obydwu wersjach, czyli metodą bezpośrednią.

Załącznik nr 1 do UOR określa zakres informacyjny sprawozdania – dodatkowe informacje i objaśnienia. Pkt 4 tego sprawozdania obejmuje objaśnienie struktury środków pieniężnych przyjętych do rachunku przepływów pieniężnych, a w przypadku gdy rachunek przepływów pieniężnych sporządzony jest metodą bezpośrednią, dodatkowo należy przedstawić uzgodnienie przepływów pieniężnych netto z działalności operacyjnej, sporządzone metodą pośrednią; w przypadku różnic pomiędzy zmianami stanu niektórych pozycji w bilansie oraz zmianami tych samych pozycji wykazanymi w rachunku przepływów pieniężnych, należy wyjaśnić ich przyczyny.

Pozostałe 60% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 02/2025

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Przedsiębiorcy współpracujący wzajemnie dokonują zarówno zakupów, jak i sprzedaży towarów lub usług, co powoduje powstawanie wzajemnych roszczeń. W takich przypadkach realizują zapłatę w formie barteru. Podatnicy często zastanawiają się, w jaki sposób rozliczyć umowę barterową w kontekście podatku VAT oraz podatku dochodowego.

Czytaj więcej

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład to pojęcie, które towarzyszy nam od 2022 r. To właśnie wtedy zaczęto realizować niektóre z punktów flagowego programu. W kolejnych latach pod hasłem Nowy Ład wprowadzano sukcesywnie nowe zmiany w przepisach mające na celu poprawę sytuacji wybranych grup społecznych. Nowy Ład wprowadza zmiany zarówno dla firm, jak i pracowników. Nowe przepisy w założeniach programu to więcej pieniędzy dla pracowników, prostszy system podatkowy oraz wsparcie dla małych firm. Część zmian wymagała jednak czasu i odpowiednich przygotowań, aby je wprowadzić, dlatego dopiero od 2025 r. będą one obowiązywać. Niniejszy artykuł opisuje, jakie dokładnie zmiany wchodzą w życie w 2025 r. i co oznaczają dla przedsiębiorców.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.