W obecnych czasach coraz więcej miejsca w codziennej dyskusji poświęca się kosztom oraz sposobom na ich optymalizację. Jednak nie można również zapomnieć o drugiej stronie medalu, która finalnie wpływa na wielkość zysku, czyli o przychodach. One z kolei są uzależnione od właściwej strategii cenowej, która jest jednym z kluczowych elementów planowania strategicznego. Źle dobrana strategia i poziom cen wpływają na wolumen sprzedaży, a zarazem na wysokość przychodów, dlatego warto zapoznać się z rodzajami strategii cenowych i zastanowić się, która z nich jest najlepsza dla danego przedsiębiorstwa i oferowanego produktu.

Strategie cenowe - rodzaje i ich charakterystyka

Strategia cenowa – pojęcie oraz popularne podejścia

Proces tworzenia strategii cenowej polega na ustaleniu wartości oferowanych przez firmę produktów lub usług. Cena musi być na takim poziomie, by z jednej strony zapewniła zysk (przy założonym wolumenie sprzedaży i danym poziomie kosztów), a z drugiej strony, by była akceptowalna przez klienta.

Podejście do strategii cenowej uległo znaczącej zmianie (na plus) w ciągu ostatnich lat, głównie z racji coraz większej i ostrzejszej konkurencji. Jednakże wciąż można odnieść wrażenie, że firmy podchodzą niestarannie do procesu ustalania właściwej ceny. Wiele firm stosuje podejście oparte o koszty, czyli punktem wyjścia jest baza kosztowa. Do tej bazy dodawana jest marża (często niepoparta konkretnymi założeniami) i tak powstaje finalna cena. Brakuje tu chociażby analizy konsumentów oraz realiów rynkowych. Kolejny popularny sposób to stosowanie cen konkurencji. W tym wypadku firma zakłada, że konkurencja wie co robi i analizuje rynek.

W obu przypadkach nie można powiedzieć, że obrana strategia jest idealna. Pierwsza z nich może prowadzić do zbyt wysokich, nieracjonalnych cen lub do cen zbyt niskich, wskutek czego albo klientów zabraknie, albo będzie pod dostatkiem, ale przychody będą dużo niższe niż mogłyby być. Kopiowanie cen konkurencji też nie daje gwarancji sukcesu, bo firma nie wie, czy konkurent na pewno wie co robi i w jakiej sytuacji się znajduje.

Powyżej wymienione strategie (podejścia) cenowe są oczywiście jakąś opcją i są łatwe do zastosowania, jednakże warto znać pełny wachlarz możliwości, by dokonać optymalnego wyboru z punktu widzenia danej firmy.

Właściwa strategia cenowa jest potrzebna z kilku powodów:

Dobrze dobrana strategia cenowa zwiększa prawdopodobieństwo pozyskania nowych klientów oraz zatrzymania przy sobie obecnych. Właściwy poziom cen oferowanego produktu jest kluczowy nie tylko na etapie wdrożenia produktu, ale również w późniejszym okresie.

Wybór strategii cenowej ma wpływ na wizerunek firmy na rynku. Przykładowo, decydując się na wysoki poziom cen (np. w ramach strategii premium pricing, czyli strategii cen premium), firma może starać się pokazać klientowi, że sprzedaje produkty luksusowe. W tym wypadku za jakość trzeba zapłacić więcej.

Wprowadzenie właściwej strategii cenowej pozwala uniknąć chaotycznego procesu decyzyjnego. Warto podejść do tego zagadnienia poważnie i poświęcić tyle czasu, ile trzeba, ponieważ właściwą cenę łatwiej jest też reklamować klientowi. Ponadto osiągnięcie wyznaczonych celów biznesowych okaże się prostsze.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 1/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Przedsiębiorcy współpracujący wzajemnie dokonują zarówno zakupów, jak i sprzedaży towarów lub usług, co powoduje powstawanie wzajemnych roszczeń. W takich przypadkach realizują zapłatę w formie barteru. Podatnicy często zastanawiają się, w jaki sposób rozliczyć umowę barterową w kontekście podatku VAT oraz podatku dochodowego.

Czytaj więcej

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład to pojęcie, które towarzyszy nam od 2022 r. To właśnie wtedy zaczęto realizować niektóre z punktów flagowego programu. W kolejnych latach pod hasłem Nowy Ład wprowadzano sukcesywnie nowe zmiany w przepisach mające na celu poprawę sytuacji wybranych grup społecznych. Nowy Ład wprowadza zmiany zarówno dla firm, jak i pracowników. Nowe przepisy w założeniach programu to więcej pieniędzy dla pracowników, prostszy system podatkowy oraz wsparcie dla małych firm. Część zmian wymagała jednak czasu i odpowiednich przygotowań, aby je wprowadzić, dlatego dopiero od 2025 r. będą one obowiązywać. Niniejszy artykuł opisuje, jakie dokładnie zmiany wchodzą w życie w 2025 r. i co oznaczają dla przedsiębiorców.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.