Organizacje często starają się poprawić wyniki, wykorzystując wszystkie swoje zasoby jak to tylko możliwe, zamiast skupiać się na tym, co naprawdę uniemożliwia im ich poprawę. Teoria ograniczeń (TOC, Theory of Constraints), opracowana przez dr. Eliyahu Goldratta przełomowa metodologia zarządzania i doskonalenia organizacji, pomaga firmom skupić się na ich ograniczeniach i dzięki temu osiągać znacząco lepsze wyniki w stosunkowo krótkim czasie. Przyjrzyjmy się podejściu TOC do usprawnienia firm wykorzystujących łańcuchy dystrybucyjne.

Teoria ograniczeń - co pierwsze: marketing czy łańcuch dostaw?

Dla każdej firmy zajmującej się produkcją i sprzedażą produktów zarówno marketing, jak i łańcuch dostaw stanowią istotne aspekty biznesu.

Dobra strategia marketingowa obejmuje między innymi prawidłowe lokowanie produktu, branding, promocję i reklamę. Bez takich inicjatyw istnieje ryzyko, że produkt nie będzie znany segmentowi docelowemu klientów. To naturalne, że firmy co roku przeznaczają miliony złotych na budżety marketingowe. Próbują zwiększyć świadomość klientów na temat produktu, co z kolei ma doprowadzić do wzrostu popytu, zwiększając tym samym prawdopodobieństwo sprzedaży. Sukces strategii marketingowej zależy od jakości i precyzji, z jaką została zrealizowana. W większości przypadków firmy są w stanie wzbudzić ciekawość i zainteresowanie klientów w wyniku dobrze przemyślanych kampanii marketingowych. Zatem marketing jest w dużym stopniu związany z tworzeniem pożądanego postrzegania produktu na rynku. Krótko mówiąc, marketing może być czymkolwiek i wszystkim, co próbuje uczynić produkt pożądanym przez wybraną grupę klientów.

Z drugiej strony łańcuch dostaw to wszystko, co wiąże się z udostępnieniem produktu na rynku – dzięki czemu odpowiedni produkt jest dostępny we właściwym miejscu i czasie, aby klient mógł go kupić. Firmom zależy na tym, aby nigdy nie wypuścić klienta z pustymi rękami lub niezadowolonego z powodu niedostępności produktu lub długiego czasu oczekiwania. Dostawcy surowców, zakłady produkcyjne, sieci dystrybucji, sprzedawcy detaliczni tworzą wszystkie niezbędne elementy łańcucha dostaw, dodają wartości i odgrywają ważną rolę w udostępnieniu produktu klientowi.

Chociaż nie ma wątpliwości, że zarówno marketing, jak i łańcuch dostaw odgrywają istotną rolę, przedsiębiorstwa mają tendencję do całkowicie sprzecznych postaw wobec tych dwóch koncepcji. Podczas gdy firmy inwestują dużo pieniędzy w opracowywanie strategii marketingowych, prowadzenie kampanii marketingowych i budowanie marki, czują, że jedynym sposobem, w jaki łańcuch dostaw może pomóc w zwiększeniu zysków, jest poprawienie jego efektywności i sprawienie, by był bardziej lean. Zatem każdy węzeł łańcucha dostaw działa, aby osiągnąć swoje lokalne optimum, to znaczy podejmuje decyzje, które obniżają jego koszty. Niestety, działania, które firmy stosują, aby obniżyć koszty łańcucha dostaw, najczęściej również go osłabiają. W konsekwencji, podczas gdy strategie marketingowe mają tendencję do zwiększania świadomości konsumentów o produktach, a w konsekwencji popytu, tendencja do minimalizowania kosztów łańcucha dostaw prowadzi do działań, które mogą poszerzać lukę między podażą a popytem.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Przedsiębiorcy współpracujący wzajemnie dokonują zarówno zakupów, jak i sprzedaży towarów lub usług, co powoduje powstawanie wzajemnych roszczeń. W takich przypadkach realizują zapłatę w formie barteru. Podatnicy często zastanawiają się, w jaki sposób rozliczyć umowę barterową w kontekście podatku VAT oraz podatku dochodowego.

Czytaj więcej

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład to pojęcie, które towarzyszy nam od 2022 r. To właśnie wtedy zaczęto realizować niektóre z punktów flagowego programu. W kolejnych latach pod hasłem Nowy Ład wprowadzano sukcesywnie nowe zmiany w przepisach mające na celu poprawę sytuacji wybranych grup społecznych. Nowy Ład wprowadza zmiany zarówno dla firm, jak i pracowników. Nowe przepisy w założeniach programu to więcej pieniędzy dla pracowników, prostszy system podatkowy oraz wsparcie dla małych firm. Część zmian wymagała jednak czasu i odpowiednich przygotowań, aby je wprowadzić, dlatego dopiero od 2025 r. będą one obowiązywać. Niniejszy artykuł opisuje, jakie dokładnie zmiany wchodzą w życie w 2025 r. i co oznaczają dla przedsiębiorców.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.