Rozrastająca się biurokracja, członkostwo w Unii Europejskiej oraz implementacja rozwiązań prawa europejskiego do polskiego porządku prawnego zwiększają ekspozycję organizacji na kontrole i audyty.
Dowodem na to niech będzie nałożenie na duże firmy i organizacje obowiązku prowadzenia sprawozdawczości niefinansowej w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, który zacznie obowiązywać od grudnia bieżącego roku. Początkowo będzie to sprawozdawczość, na następnym etapie – weryfikacja raportowania, a więc kontrola i porównanie raportowanych danych z rzeczywistością. Rozwój technologii, informatyzacja działalności firm są kolejnym powodem do sprawowania kontroli nad rozwojem własnych zasobów informatycznych. Niezmiennie pozostajemy wyeksponowani na tradycyjne kontrole skarbowe, kontrole Państwowej Inspekcji Pracy, Zakładu Ubezpieczeń społecznych a także Najwyższej Izby Kontroli. Dynamiczne otoczenie, absorbcja środków unijnych czy rozwój technologii spowodowały, że w prowadzonej działalności pojawiły się nowe ryzyka, którymi trzeba dobrze zarządzać. W interesie firmy pozostaje zatem sprawowanie właściwego nadzoru nad prowadzoną działalnością. Tradycyjna kontrola (sprawdzanie) zaczęła ewoluować w stronę audytu (sprawdzanie i ewentualna poprawa). Tradycyjne pojęcie kontroli pokrywa jeden element z koła Deminga (check), natomiast audyt jest próbą pokrycia dwóch elementów z tego koła tj. check i act1.
Nadzór można podzielić na wewnętrzny i zewnętrzny. Do wewnętrznych form nadzoru będą należeć:
- wbudowane w procesy firm mechanizmy kontrolne,
- kontrola funkcjonalna sprawowana przez kierownictwo wyższego i średniego szczebla,
- instytucjonalna kontrola wewnętrzna (dział kontroli),
- audyt wewnętrzny,
- dział zarządzania ryzykiem,
- dział controllingu,
- polityka bezpieczeństwa informacji, przeglądy systemów, analiza podatności systemowych na ataki zewnętrzne.
Zewnętrzne formy kontroli:
- finansowo-skarbowe (kontrole rocznych sprawozdań finansowych przez biegłych rewidentów, jak również kontrole przeprowadzane przez jednostki aktualnie tworzonej Krajowej Administracji Skarbowej),
- unijne (audyty dysponentów środków unijnych),
- pracownicze (przeprowadzane przez PIP, ZUS oraz Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowcyh),
- szczególne (w zależności od kontrolowanego obszaru mogą to być kontrole Urzędu Zamówień Publicznych, Państwowej Inspekcji Transportu Drogowego, Państwowej Inspekcji Handlowej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej itp.).
Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.