Decyzja o kierunkach rozwoju powinna wynikać ze strategii przedsiębiorstwa, a nie z ogólnej wizji lub ambicji właścicieli i zarządzających.
Podstawowym celem istnienia każdego biznesu jest generowanie zysku dla jego właścicieli. Możemy zatem przyjąć, że najważniejszym zadaniem, jakie właściciele stawiają zarządom swoich przedsiębiorstw, jest takie prowadzenie działalności, aby regularnie, rok do roku, generowały one zyski. Od razu możemy wskazać cel nr 2 – zwiększanie wyników finansowych, a tym samym wartości biznesu. Zatem działania zarządów w dużym uproszczeniu sprowadzają się do kwestii, jak zaplanować, skutecznie wdrożyć, a następnie utrzymać trwałe fundamenty rozwoju firmy.
Dlaczego potrzebna jest dobra strategia rozwoju?
Doświadczenie projektowe Augeo Ventures pokazuje, że wiele firm, czasami nawet o wielomilionowych przychodach, koncentruje się na bieżących zadaniach operacyjnych i zaniedbuje element strategiczny związany z planowaniem rozwoju. Nie znaczy to, że firmy te nie rozwijają się, tylko że wybór i sposób realizacji ich działań rozwojowych nie został poparty żadną analizą rynkową ani sprawdzeniem wszystkich dostępnych kierunków rozwoju. Zwiększa to prawdopodobieństwo podjęcia błędnych decyzji, co w długim okresie może doprowadzić do osłabienia firmy i jej pozycji rynkowej. Dobrym przykładem może być bankructwo Iridium, spółki zależnej od Motoroli, która pod koniec XX wieku nieudanie próbowała rozwinąć drogą technologię telefonii satelitarnej w czasach, gdy na rynek wchodziła znacznie tańsza telefonia komórkowa.
O wyborze działań rozwojowych powinna decydować skrupulatnie przygotowana strategia rozwoju firmy. W planowaniu strategicznym chodzi o patrzenie w przyszłość w sposób zorganizowany i usystematyzowany. Podjęcie decyzji o kierunkach rozwoju musi wynikać przede wszystkim z obiektywnej oceny możliwości i potrzeb firmy oraz starannych analiz finansowych przygotowanych na podstawie dostępnych na rynku informacji i danych, a nie z ogólnej wizji lub ambicji właścicieli i zarządzających.
Sam proces opracowania strategii w dużym uproszczeniu składa się z trzech etapów. (patrz: RYSUNEK 1) Po pierwsze, należy określić wizję przedsiębiorstwa – czyli odpowiedzieć na pytanie, dokąd firma zmierza i co zamierza osiągnąć w niedalekiej przyszłości. W drugim kroku należy ustalić szczegółowe cele, jakie zamierza zrealizować zarząd, oraz plan działania, który przybliży firmę do realizacji ustalonej wizji. Warto przy tym pamiętać, że właściwie sformułowane cele ułatwiają wdrożenie. Każdy cel powinien być prosty, mierzalny, osiągalny, istotny oraz określony w czasie. Wreszcie na trzecim etapie należy określić, kto i w jakim zakresie będzie odpowiedzialny za wdrożenie oraz jakimi środkami finansowymi i organizacyjnymi będzie dysponował, a także zaplanować kontrolę rezultatów wdrożenia.
Takie podejście do tematu budowania strategii rozwoju umożliwia w trakcie wdrożenia szybsze i efektywniejsze osiągnięcie założonych celów biznesowych. Jednym z rezultatów prawidłowo opracowanej strategii rozwoju jest odpowiedź na pytanie: „W jakich obszarach przedsiębiorstwo powinno rozwijać się organicznie, a w jakich należy postawić na szybką ekspansję przez akwizycję innych uczestników rynku?”.
Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.