Na początek chcę przedstawić przykładową scenkę, w której wielokrotnie miałem już okazję uczestniczyć. Jako konsultant często dyskutuję z właścicielami firm rodzinnych o wdrożeniu w ich przedsiębiorstwach centrów kosztów i o budowie modelu kalkulacji całkowitego jednostkowego kosztu wytworzenia, w tym prezentowania kosztu krańcowego.

Właściciel firmy: Po co nam centra odpowiedzialności, koszty całkowite, krańcowe, skoro każdy wie, co w mojej firmie ma robić, jak sprzedawać i jak produkować, i ja wszystko wiem?

SS: A jak pan określa minimalną cenę transakcyjną sprzedaży swoich produktów – na jakiej podstawie?

WF: Na podstawie cen rynkowych – cen, jakie konkurencja proponuje naszym klientom... Dajemy 2% niżej i próbujemy sprzedać.

Trudno uwierzyć, że tak można ustalać ceny, ale jak już wielokrotnie przekonałem się w swojej praktyce zawodowej, na poziomie MSP taka praktyka jest powszechna.

Gdzie tu koszty? Gdzie odpowiedzialność za nie i optymalizacja? Gdzie wartość dodana, za którą klient chce płacić?

W tym artykule nie odnoszę się do rozważań czysto akademickich na temat pojęć kosztu krańcowego i centrum kosztów oraz ich wpływu na cenę produktu, oferowaną klientom, nie prezentuję wzorów służących do wyliczania ani nie rozważam ich przydatności w zarządzaniu przedsiębiorstwem, bo informacje te można znaleźć w wielu innych publikacjach. Próbuję natomiast krótko przedstawić ścieżkę, jak odpowiedzialnie budować centra kosztów i jak zacząć pozyskiwać dane do szybkiego i realnego wyliczenia kosztu krańcowego – tak naprawdę zmiennego – produkcji.

Tło budowy modelu centrum kosztów i kosztu krańcowego

Na co dzień współpracuję z firmami rodzinnymi, a więc z sektorem MSP wytwarzającym najwięcej miejsc pracy i dającym największy wkład w PKB, jednak często wiedza o controllingu w tych firmach sprowadza się do terminu „kontrolowanie”. Trudno przekonać osoby zarządzające do wdrożenia zaawansowanych (kosztownych) rachunków kosztów, ponieważ w firmach tych uważa się, że controlling „to oni już mają, główna księgowa im robi”. Po dłuższych rozmowach z tymi osobami lub ich pracownikami okazuje się, że „to, co robimy, sprowadza się do ewidencjonowania/kontrolowania kosztów wg tradycyjnych »4«”, a ewentualna kalkulacja całkowitego kosztu wytworzenia czy kosztu krańcowego (jeśli w ogóle jest przeprowadzana) odbywa się na podstawie narzutów opracowanych na podstawie kont syntetycznych.

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Odroczone płatności i zakupy na raty w transakcjach B2B

Odroczone płatności i zakupy na raty w transakcjach B2B

Odroczone płatności, znane jako Buy Now, Pay Later (BNPL), do niedawna popularne wśród konsumentów, zdobywają coraz większe uznanie firm. Mogą z nich skorzystać zarówno przedsiębiorcy, którzy dokonują zakupów firmowych, jak i firmy, które oferują swoje produkty i usługi innym podmiotom biznesowym. Kupującym umożliwiają odroczenie płatności o 30 dni lub rozłożenie wydatków firmowych na dogodne raty, a sprzedającym – oferowanie własnych produktów i usług innym firmom w systemie ratalnym, gwarantując przy tym poprawę płynności finansowej i pieniądze z faktur zawsze na czas.

Czytaj więcej

Kredyt z ratą balonową – istota i działanie

Kredyt z ratą balonową – istota i działanie

Niemal każdy z nas w życiu zaciągnął min. jeden kredyt. Na samochód, na mieszkanie, dom czy chociażby sprzęty AGD. Z tego względu niezwykle istotne jest, by nie tylko czytać dokładnie umowy kredytowe, ale również umieć rozplanować spłatę kredytu i mieć choćby ogólne pojęcie o tym, jak dany kredyt funkcjonuje. Jednym z coraz bardziej popularnych kredytów w ostatnich latach jest kredyt z tzw. ratą balonową. Czym jest? Jak działa? Jakie są jego wady i zalety? O tym wszystkim przeczytają Państwo w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.