W większości przedsiębiorstw na rynku koszty osobowe to jedne z najwyższych ponoszonych kosztów działalności. Często w celu znalezienia oszczędności w firmie dokonywane są redukcje zatrudnienia, co obniża morale pracowników i w konsekwencji pogarsza jakość ich pracy, a w ujęciu długofalowym negatywnie wpływa na wyniki jednostki. Takiej sytuacji można uniknąć już na etapie planowania zatrudnienia na kolejne okresy, czyli przy tworzeniu planu personalnego. W artykule opisano sposób tworzenia efektywnego planu zatrudnienia, aby był on jak najbardziej efektywny dla firmy.
Planowanie zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie jest jednym z ważniejszych podprocesów całego budżetowania, ponieważ koszty osobowe to bardzo istotny i wysoki koszt ponoszony przez organizację. Często mylne planowanie zasobów ludzkich jest zawężone tylko do etatów w firmie oraz generowanych przez nie kosztów wynagrodzeń. Proces ten jest o wiele szerszy i główne elementy wchodzące w jego skład to:
- plan potrzeb personalnych – wyrażony w etatach budżet ludzki z określonymi wymaganymi kompetencjami i kwalifikacjami zawodowymi,
- plan kosztów pracy – przewidywany koszt zatrudnienia pracowników, wynikający z planu potrzeb personalnych, czyli wycena etatów w zależności od danego planowanego stanowiska, według obranych w jednostce „widełek płacowych”,
- plan działań rekrutacyjnych – koszty poniesione w celu pozyskania pracownika z rynku, np. koszty ogłoszeń na portalach z ofertami pracy,
- plan rozwoju pracowników – koszt rozwoju kapitału ludzkiego, obejmujący np. wydatki związane ze szkoleniami i rozwojem pracowników.
W przypadku planowania potrzeb personalnych w tej jednostce możemy podzielić pracowników na dwie grupy, w zależności od powiązania ich liczebności ze sprzedażą:
Grupa 1 – pracownicy niezależni od wielkości sprzedaży; będą to wszystkie działy (łącznie z właścicielem) oprócz sprzedaży plus kierownik sprzedaży,
Grupa 2 – pracownicy, których liczebność jest zależna od wielkości sprzedaży (będą to telemarketerzy).
Planowanie potrzeb personalnych
W przykładzie analizowanym w materiale skupimy się na określeniu części planu personalnego, jakim jest plan potrzeb personalnych, ponieważ cała reszta jest pochodną tego planu i polega na kalkulacji na jego podstawie poszczególnych kosztów osobowych, rekrutacji i rozwoju kosztów itp. W naszym przykładzie firma zajmuje się dystrybucją towaru, jakim jest antyalergiczna pościel. Utrzymuje ona dział telemarketerów, którzy dzwonią do potencjalnych klientów z propozycją zakupu. W momencie wyrażenia przez rozmówcę chęci zakupu takiego zestawu telemarketer składa zamówienie bezpośrednio w systemie producenta i towar zostaje wysłany bezpośrednio do klienta, a w tym samym czasie wewnętrzny system sprzedażowy wystawia fakturę, która wysyłana jest pocztą do odbiorcy.
Uproszczoną strukturę firmy przedstawiono na rysunku. Wynika z niego, że jest to nieduża prywatna jednostka, zarządzana osobiście przez właściciela. Główny jej przychód stanowi marża na sprzedanym towarze, jakim jest antyalergiczna pościel. W firmach takiego rodzaju bardzo dużą rolę odgrywają koszty pracownicze, ponieważ są jednymi z najwyższych ponoszonych kosztów działalności. (Patrz: rysunek)
Pozostałe 54% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
Pobierz pliki: