Kiedy tworzymy nowy produkt/usługę dobrze jest oszacować, kiedy zwrócą się nam pieniądze włożone w jego stworzenie, czyli dobrze jest wyznaczyć próg rentowności albo, po angielsku, break even point.
Żeby oszacować taki próg w pierwszej kolejności musimy przyjąć pewne założenia. Przede wszystkim musimy ustalić w jakiej cenie będziemy nasz produkt/usługę sprzedawać. Później jak najdokładniej musimy oszacować wszystkie koszty związane z pojedynczym produktem czy usługą (koszty zmienne), czyli m.in. podatki, koszty wytworzenia, pensje pracowników itd. Przy obliczaniu progu rentowności istotne są też początkowe koszty stworzenia produktu (koszty stałe). Mogą to być np.: projekt nowego produktu, koszt pierwszej kampanii reklamowej, koszt stworzenia strony internetowej czy linii produkcyjnej. Gdy już mamy te 3 przykładowe wartości (Rysunek 1), możemy przejść do szacowania progu rentowności.
Przy podobnych obliczeniach przydaje się wizualizacja, więc chcemy przygotować zbiór wyników, na podstawie których stworzymy wykres przedstawiający próg rentowności.
W pierwszej kolejności musimy przygotować kolumnę z liczbą sprzedanych sztuk produktu. Następnie na podstawie ceny produktu i kosztów zmiennych wytworzenia pojedynczego produktu możemy obliczyć przychód i koszty zmienne stworzenia konkretnej ilości produktów (Rysunek 2).
Na tej podstawie możemy obliczyć, ile marży nam zostanie na pokrycie kosztów stałych (Rysunek 3).
Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.