Kiedy tworzymy nowy produkt/usługę dobrze jest oszacować, kiedy zwrócą się nam pieniądze włożone w jego stworzenie, czyli dobrze jest wyznaczyć próg rentowności albo, po angielsku, break even point.

Analiza break even point w Excelu

Żeby oszacować taki próg w pierwszej kolejności musimy przyjąć pewne założenia. Przede wszystkim musimy ustalić w jakiej cenie będziemy nasz produkt/usługę sprzedawać. Później jak najdokładniej musimy oszacować wszystkie koszty związane z pojedynczym produktem czy usługą (koszty zmienne), czyli m.in. podatki, koszty wytworzenia, pensje pracowników itd. Przy obliczaniu progu rentowności istotne są też początkowe koszty stworzenia produktu (koszty stałe). Mogą to być np.: projekt nowego produktu, koszt pierwszej kampanii reklamowej, koszt stworzenia strony internetowej czy linii produkcyjnej. Gdy już mamy te 3 przykładowe wartości (Rysunek 1), możemy przejść do szacowania progu rentowności.

Przy podobnych obliczeniach przydaje się wizualizacja, więc chcemy przygotować zbiór wyników, na podstawie których stworzymy wykres przedstawiający próg rentowności.

W pierwszej kolejności musimy przygotować kolumnę z liczbą sprzedanych sztuk produktu. Następnie na podstawie ceny produktu i kosztów zmiennych wytworzenia pojedynczego produktu możemy obliczyć przychód i koszty zmienne stworzenia konkretnej ilości produktów (Rysunek 2).

Na tej podstawie możemy obliczyć, ile marży nam zostanie na pokrycie kosztów stałych (Rysunek 3).

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Gdzie są moje pieniądze, czyli zaplanuj cash flow w IBM Planning Analytics

Gdzie są moje pieniądze, czyli zaplanuj cash flow w IBM Planning Analytics

Sprawdź, czy twoja firma jest przygotowana na nagłe wydatki i przewiduj jej płynność finansową. Dowiedz się, jak oceniać i kontrolować przepływ pieniędzy w firmie, unikać zagrożeń utraty płynności i skutecznie przewidywać przyszłą kondycję finansową firmy. Wykorzystaj w tym celu proste narzędzie, które pozwoli znacząco uprościć proces planowania cash flow – IBM Planning Analytics.

Czytaj więcej

Jak prosto pobrać dane makroekonomiczne do Excela?

Jak prosto pobrać dane makroekonomiczne do Excela?

Stopy procentowe, inflacja... Te tematy zaprzątają nam głowę i czasem chcielibyśmy przed nimi uciec. Ale nie w świat Excela. Tu akurat mogą się przydać.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.