Dość często spotykanym problemem, który może się również pojawić przy pracy w Excelu, jest sytuacja, gdy potrzebujemy stworzyć ranking np. sprzedawców. W sytuacji, gdy mamy zatrudnionych trzech lub czterech sprzedawców, to sprawa jest stosunkowo prosta i taki ranking można zrobić nawet ręcznie. Jednak gdy sprzedawców jest o wiele więcej, warto wiedzieć i wykorzystywać do tego odpowiednie narzędzia Excela.

Rankingi sprzedawców w Excelu

Załóżmy więc, że mamy dane takie, jak pokazane zostały na Rysunku 1, i na tej podstawie będziemy chcieli przygotować ranking sprzedawców. Co prawda danych tych nie ma dużo, ale pozwoli to dokładnie prześledzić przedstawione narzędzia i poznać ich sposób działania.

Sortowanie danych

Pierwszym narzędziem, które może posłużyć do stworzenia rankingu danych, jest sortowanie. Być może wyda się to komuś zbyt oczywiste, jednak tak naprawdę nie zawsze trzeba używać nie wiadomo jak skomplikowanych narzędzi. Chcąc więc sporządzić ranking sprzedawców według przychodu (od największego do najmniejszego), będziemy musieli posortować te dane według kolumny Przychód malejąco. W tym celu wystarczy zaznaczyć dowolną komórkę w kolumnie C w danych pokazanych na Rysunku 1, a następnie ze wstążki z karty Narzędzia główne wybrać opcję Sortuj i filtruj, a następnie opcję Od największych do najmniejszych. Narzędzie to zostało pokazane na Rysunku 2.

Po zastosowaniu tego narzędzia dostaniemy dane uporządkowane w sposób pokazany na Rysunku 3.

Wynika z tego, że sprzedawca o nazwisku Krzysztof Kolumb osiągnął najwyższy przychód, a sprzedawca o nazwisku Fryderyk Chopin – najniższy.

Za pomocą sortowania można również przygotować ranking sprzedawców dla każdego regionu. W tym celu musimy użyć narzędzia sortowania niestandardowego, które znajduje się na wstążce na karcie Narzędzia główne pod opcją Sortuj i filtruj (narzędzie to zostało pokazane na Rysunku 4).

Aby tego narzędzia użyć, wystarczy mieć zaznaczoną dowolną komórkę w naszych danych źródłowych.

Po wybraniu tego narzędzia na wstążce pojawi się okienko z możliwością ustawienia kolejnych poziomów sortowania. Do zbudowania rankingu sprzedawców w każdym regionie musimy użyć dwóch poziomów sortowania: najpierw będziemy sortować według regionu rosnąco (czyli alfabetycznie), a następnie według przychodu malejąco. Kolejny poziom sortowania można dodać za pomocą opcji „Dodaj poziom” w lewym górnym rogu okna. Prawidłowo uzupełnione okienko sortowania niestandardowego pokazuje Rysunek 5.

Po takim sortowaniu dostaniemy efekt ranking sprzedawców według regionów i przychodów, który pokazano na Rysunku 6.

Jeżeli podczas sortowania okaże się, że wartości dla kilku sprzedawców są takie same, to sprzedawcy ci będą po przesortowaniu wyświetleni w takiej kolejności, w jakiej występowali w danych przed wykonaniem sortowania.

Tabela przestawna

Drugim narzędziem, które może posłużyć do zbudowania rankingu sprzedawców, jest tabela przestawna. Aby ją zbudować, należy zaznaczyć dowolną komórkę w naszych danych źródłowych i ze wstążki z karty „Wstawianie” wybrać narzędzie „Tabela przestawna” (jest ono pokazane na Rysunku 7).

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 10/2024

Ulubione Drukuj

Zobacz również

„Unpivotowanie” – najlepsza funkcja Power Query?

„Unpivotowanie” – najlepsza funkcja Power Query?

Często mówi się, że Power Query to narzędzie do prostych transformacji zestawu danych, które byłyby osiągalne również w Excelu, lecz dużo trudniejsze do wykonania. I tak faktycznie jest. Jednakże istnieje jedna z funkcji, która stanowi jedną z największych (o ile nie największą) zaletę Power Query – „unpivotowanie”. Każdy użytkownik Excela wie, jak ważne są pivoty, czyli tabele przestawne. Tu mówimy o działaniu odwrotnym. Jak działa w praktyce? Przekonajmy się.

Czytaj więcej

Pobieranie aktualnych kursów walut z pomocą Power Query

Pobieranie aktualnych kursów walut z pomocą Power Query

Pracując w finansach (choć nie tylko), często napotykamy na konieczność przeliczania kwot na różne waluty. Jest to standard zwłaszcza w międzynarodowych korporacjach raportujących w różnych walutach. Sposobów na sprawdzenie aktualnego bądź historycznego kursu jest min. kilka, lecz każdy jest manualny i wymaga poświęcenia czasu. W dłuższym okresie jest to po prostu działanie bardzo nieefektywne. W tym miejscu z pomocą przychodzi proste do stworzenia Power Query, które można odświeżyć jednym kliknięciem i uzyskać potrzebne do pracy kursy wybranych walut. W niniejszym artykule prezentuję, jak takie zapytanie zbudować krok po kroku.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.