Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Cena i elastyczność cenowa popytu

Zanim przejdziemy stricte do modelu i analizy wrażliwości, musimy rozpocząć od odrobiny teorii na temat ceny i elastyczności cenowej popytu. Co oczywiste, cena to kluczowy czynnik mający wpływ na planowany poziom przychód, a także cały model. Najważniejszym punktem na etapie kalkulacji optymalnej ceny jest określenie całkowitego poziomu kosztów wytworzenia produktów. Poziom ceny oferowany przez przedsiębiorstwo na wpływ na popyt na jego produkty ze strony kupujących. By określić, jak duży ma wpływ cena i jej zmiana, oblicza się elastyczność cenową popytu. Pokazuje ona, jak zmiana ceny produktu wpływa na zmianę popytu na ten produkt, oblicza się ją według następującego wzoru:

EP (Price elasticity) = % zmiana popytu / % zmiana ceny

Istnieją następujące rodzaje cenowej elastyczności popytu:

  • Dla EP = 0 popyt jest doskonale nieelastyczny (inaczej sztywny). Zmiana ceny nie przekłada się na zmianę popytu, co oznacza, że konsumenci nabywają taką samą ilość dobra niezależnie od obecnego i wcześniejszego poziomu ceny.
  • Dla EP w przedziale 0-1 popyt jest nieelastyczny. Oznacza to, że procentowa zmiana popytu jest mniejsza niż procentowa zmiana ceny.
  • Dla EP = 1 popyt jest proporcjonalny, czyli wielkość popytu zmienia się w takim samym stopniu co zmiana ceny.
  • Dla EP > 1 mówimy, że popyt jest elastyczny. W takiej sytuacji wielkość popytu zmienia się bardziej niż zmiana ceny.

Model – składowe

Model analizy wrażliwości zawiera następujące składowe, które można zmieniać według uznania:

  • Elastyczność cenowa popytu (EP) wyrażona jako procent spadku wolumenu sprzedaży (Q) w wyniku zwiększenia ceny o dany procent.
  • Koszty stałe ponoszone w procesie produkcji (KS).
  • Koszt jednostkowy zmienny wytworzenia 1 sztuki wyrobu (JKZ).
  • Planowany wolumen produkcji w szt. (Q)
  • Procentowa zmiana ceny w procentach. Pierwsza cena, jaka zostanie wyznaczona w modelu, to minimalna cena jednostkowa, przy której przedsiębiorstwo osiągnie zysk równo 0 zł (pokryje w całości koszty stałe i zmienne produkcji).

Wspomniana wyżej cena minimalna (z ang. price minimum) obliczana jest według wzoru:

P min = (JKZ x Q + KS)/Q , gdzie

JKZ – jednostkowy koszt zmienny

Q – wolumen produkcji

KS – koszty stałe

Model – przykład praktyczny nr 1

Zacznijmy od ustalenia ceny minimalnej. Dla naszego przykładu przyjmijmy, że:

  • Jednostkowy koszt zmienny = 100 zł.
  • Planowany wolumen produkcji = 125.000 szt.
  • Koszty stałe = 2.250.000 zł.

Przy wskazanych wielkościach cena minimalna = 118 zł, obliczona w następujący sposób zgodny ze wzorem:

P min = (100 x 125.000 + 2.250.000)/125.000

Pozostałe założenia niezbędne do stworzenia pełnego modelu to procentowy wzrost ceny oraz elastyczność cenowa popytu. Przyjęto do modelu odpowiednio 3% i 5%. Wszystkie założenia prezentuje Tabela 1.

Pozostałe 50% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 01/2025

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Eventy arkusza i skoroszytu

Eventy arkusza i skoroszytu

Czasami chcemy, aby pewne operacje w Excelu wydarzyły się automatycznie, a dokładniej po określonym zdarzeniu obsługiwanych przez kod VBA, czyli po tzw. evencie.

Czytaj więcej

„Unpivotowanie” – najlepsza funkcja Power Query?

„Unpivotowanie” – najlepsza funkcja Power Query?

Często mówi się, że Power Query to narzędzie do prostych transformacji zestawu danych, które byłyby osiągalne również w Excelu, lecz dużo trudniejsze do wykonania. I tak faktycznie jest. Jednakże istnieje jedna z funkcji, która stanowi jedną z największych (o ile nie największą) zaletę Power Query – „unpivotowanie”. Każdy użytkownik Excela wie, jak ważne są pivoty, czyli tabele przestawne. Tu mówimy o działaniu odwrotnym. Jak działa w praktyce? Przekonajmy się.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.