Compliance z angielskiego oznacza „zgodność” – jest to zespół procedur i systemów, które mają zapobiegać ryzyku natury prawnej. Ryzyko prawne to podkategoria ryzyka operacyjnego, związanego z możliwością występowania strat wynikających z niepożądanych lub zawodnych procesów zachodzących wewnątrz przedsiębiorstwa. Mogą to być błędy popełniane zarówno przez ludzi, jak i przez systemy techniczne1.
Potencjalnym problemem może być szerokie wykorzystanie arkusza MS Excel do analizy danych. Ponieważ w wielu przypadkach analizowane dane wpisywane są wprost do arkusza, powstaje ryzyko operacyjne manipulacji danymi źródłowymi. Z tego względu przy procesach wrażliwych z punktu widzenia polityki zgodności zasadne powinno być oparcie analiz na bazie danych, tak aby arkusz MS Excel stanowił jedynie narzędzie analizy, z wyłączeniem funkcji gromadzenia danych. Powstają zatem pytania – jak korzystać z danych zewnętrznych oraz czy z arkusza MS Excel można utworzyć interfejs dla wprowadzania danych bezpośrednio do bazy.
Odpowiedź na powyższe pytania jest twierdząca, a funkcjonalność tę postaram się przedstawić na przykładzie współpracy Excela i bazy danych MS Access. Wyjściowa postać problemu jest przedstawiona na Rysunku 1.
Mamy przykładową tabelę danych w Excelu, którą można w dowolny sposób zmienić, wpływając na wyniki późniejszej analizy. Sytuacja zmienia się, jeśli tę samą tabelę umieścimy w bazie danych MS Access, do której „podłączony” zostanie Excel (Rysunek 2.).
Aby „połączyć” się z bazą danych, w menu „Dane zewnętrzne” należy wybrać opcję „Z programu Access” i określić sposób wyświetlania danych (Rysunek 3.).
Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.