ICV Recenzja książek

Tekst otwarty nr 35/2014

„Zarządzanie zapasami i łańcuchem dostaw” - Andrzej Szymoniak

„Potęga skupienia” - Jack Canfield

„Zarządzanie zapasami i łańcuchem dostaw”

Andrzej Szymoniak

Autorem okladki jest Mikołaj Miodowski.

W pracy controllera ważne są wszystkie obszary działalności firmy, ponieważ wszędzie szukać należy oszczędności i optymalizacji kosztów. Z punktu widzenia kosztów istotne jest zarządzanie zapasami oraz łańcuchem dostaw. I tu polecić mogę książkę pana A. Szymonika, autora wielu ciekawych pozycji o tej tematyce.

Zaprezentował on szczegółowy opis wielu procesów logistycznych zachodzących w firmach różnego typu. Zwrócił też uwagę na istotę zapasów, metody sterowania nimi, prognozowanie poziomu, rolę magazynów zewnętrznych itp. W szczególności uwzględnił również kwestie kosztów zapasów. Z punktu widzenia płynności nie tylko wartość wyrobów gotowych, ale także poziom surowców i utrzymanie ich na właściwym poziomie odgrywa znaczącą rolę w zarządzaniu.

Wiele można się też dowiedzieć o logistycznych systemach magazynowania, systemach zamówień i obsługi klienta. Wyjaśniono również, jak ważny jest fakt obsługi posprzedażowej i serwisu dla klientów. Autor poświęcił sporo miejsca prezentacji metod sterowania zapasami i prognozowania popytu. We współczesnym świecie wiele tradycyjnych metod ustąpiło miejsca rozwiązaniom sieciowym, a partnerstwo stało się podstawą rozwoju poszczególnych firm w łańcuchu dostaw.

Jak podkreślił autor opracowania, w dążeniu do doskonałości w tworzeniu łańcucha dostaw i zarządzaniu zapasami pomocne są metody i wskaźniki ich pomiaru.

Polecam lekturę części poświęconej technologiom informatycznym, wspierającym i integrującym przepływ informacji, takim jak MRP, ERP, CRM, APS i ECR, które wspomagają planowanie i zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa oraz relacjami z klientem.

Książka ciekawa, aczkolwiek z punktu widzenia menedżera trochę brakuje przykładów „z życia”, które podkreślałyby efekty dobrego zarządzania łańcuchem dostaw. Napisana w przystępny sposób, pomocna w usystematyzowaniu wiedzy w tym zakresie.

Agnieszka Pawłowska

absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, specjalizuje się w analizach finansowych i optymalizacji kosztów; od 12 lat związana z firmą Kreisel sp. z o.o. na stanowisku zastępcy dyrektora finansowego; od 4 lat jest sympatykiem ICV i uczestnikiem Kongresów Controllerów

„Potęga skupienia”

Jack Canfield

Autorem okladki jest Janusz Fajto.

Żyjemy w XXI wieku. W porównaniu do poprzedniej epoki nasze życie kilkakrotnie przyspieszyło. Na co dzień mamy dostęp do większej ilości informacji niż ludzie w XX wieku otrzymywali przez lata. To sprawia, że musimy nauczyć się wybierać spośród otaczającego nas chaosu to, co jest dla nas ważne. Potęga skupienia uczy, jak skoncentrować się na tym, co istotne i jak osiągnąć więcej w krótszym czasie. Autorzy książki to, jak sami się przedstawiają, doświadczeni obserwatorzy biznesu i geniusze marketingu. Premiera tej publikacji miała miejsce już 30 lat temu. Dziś już wiele osób i firm zawdzięcza jej swoją karierę i sukces.

Nasze życie to multitasking, połączenie wielu przyzwyczajeń i nawyków. Jedne z nich przynoszą nam korzyści, inne przysparzają sporo problemów. Jak odróżnić te dobre od złych? Jak zmienić swoje życie, aby zmiana ta była trwała? Czytając najnowszą, rozszerzoną edycję Potęgi skupienia! Książka ta jest podręcznikiem sukcesu niezależnie od tego, czy chcesz prowadzić firmę, dostać awans, zrzucić kilka kilogramów, czy pozbyć się nałogów. Odnajdziesz dzięki niej zdrowe fundamenty, dzięki którym nauczysz się osiągać stawiane sobie cele. Zrozumiesz, że można wypracować własny, unikatowy schemat na sukces. Autorzy skupiają się tu przede wszystkim na zmianie przyzwyczajeń. Opisując konkretne strategie, metody i techniki, koncentrują się na praktycznym przekazie płynącym z ich własnych badań i obserwacji. Wielką zaletą książki są historie z życia ludzi oraz obszerne komentarze autorów. Pozwalają one zrozumieć, co to znaczy „być skupionym na celu”. Po każdym rozdziale znajdziemy ciekawe narzędzie – listę zadań, warsztat, szczegółowo opisaną technikę – wszystko to możemy od razu wypróbować i wprowadzić w życie.

Przesłanie książki jest jasne – bez skupienia nie odniesiesz sukcesu!

Michał Wojewoda

analityk biznesowy w firmie Business Discovery, ekspert Instytutu Biznesu Rodzinnego, certyfikowany trener Międzynarodowej Sieci Ekspertów BalancedScorecard oraz coach, współautor, autor strategii dedykowanych dla przedsiębiorców o charakterze rodzinnym

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Akt o usługach cyfrowych w praktyce

Akt o usługach cyfrowych w praktyce

Czym jest Akt o usługach cyfrowych i kogo dotyczy? Kogo dotyczy regulacja i w jakim zakresie? Jak jego uchwalenie wpływa na obowiązki polskich dostawców usług elektronicznych?

Czytaj więcej

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.