Koszty pod kontrolą

Tekst otwarty nr 41/2015

Zarządzanie przedsiębiorstwem we współczesnym, skomplikowanym otoczeniu biznesowym jest możliwe tylko, jeśli dysponujemy odpowiednimi zasobami informacji, które dostarczane są odpowiednio szybko oraz są właściwie przeselekcjonowane. Co więcej, stale rosnąca konkurencja wpływa na wszystkich graczy rynkowych, zmuszając ich do nieustannego obniżania kosztów.

Koszty pod kontrolą

Początek XXI wieku przyniósł ewolucję gospodarki rynkowej ku konsolidacji rynków krajowych przy jednoczesnym rozproszeniu rynków konsumenckich i szybko postępujących zmianach w zakresie technologii produkcji. W ciągu ostatnich dwóch dekad szereg czynników zmusił producentów do przedefiniowania swoich produktów, udziału w rynkach i strategii marketingowych. Aby jednak nadążyć za zmianami, trzeba mieć ku temu dobre przesłanki i odpowiednią wiedzę. Prawidłowe dane o kosztach stanowią podstawę informacyjną całego systemu zarządzania. Tylko znając liczby i fakty, dotyczące jakości pracy czy produktów, oraz związane z nimi koszty, można określić w firmie cele i wyznaczyć działania, zmierzające do ich realizacji. Controlling kosztów coraz bardziej zyskuje na znaczeniu w tych przedsiębiorstwach, które chcą zwiększyć swój udział w rynku, chociażby poprzez poprawę produktywności, wydajności czy też jakości oferowanych produktów. Informacje dostarczane przez controlling kosztów umożliwiają szybsze i efektywniejsze podejmowanie decyzji, poprawę jakości produkcji, minimalizację czasu pomiędzy spłynięciem zamówienia od klienta a dostawą produktu oraz ograniczenie kosztów jego wytworzenia. Czynniki te podnoszą konkurencyjność firm i oferowanych przez nie usług.
Świadomość, że wiedza na temat kosztów i odpowiednia umiejętność ich optymalizacji, to jeden z kluczowych czynników powodzenia przedsiębiorstwa. Rachunek kosztów pomaga ustalić rentowność produktów, zweryfikować odchylenia między budżetem a jego realizacją czy wykryć wolne rezerwy. Właściwa klasyfikacja kosztów warunkuje właściwe ustalenie wyniku finansowego i pomaga efektywnie zarządzać organizacją.

Ciekawe spojrzenie na temat zarządzania kosztami

Już 8-9 października w Warszawie w Airport Hotel Okęcie spotkają się controllerzy, dyrektorzy finansowi, główni księgowi, audytorzy, biegli rewidenci, doradcy podatkowi, prezesi i właściciele firm, członkowie rad nadzorczych i zarządów, a także pracownicy działów planowania, finansowych i ekonomicznych, by dyskutować o tym, gdzie szukać „niewidzialnego dla radarów”. W czasie II Forum Nowoczesnego Controllingu spotkają się najlepsi specjaliści na rynku, którzy na co dzień zajmują się wdrażaniem procesów i narzędzi optymalizacyjnych. Kongres odbywa się pod auspicjami magazynów „Finanse i Controlling” oraz „Controlling i Rachunkowość Zarządcza”. Pierwszy dzień będzie poświęcony wdrożeniom rozwiązań i narzędzi optymalizujących koszty. Będziemy rozmawiać m.in. o takich tematach jak: praktyczne przykłady optymalizacji kosztów działań dzięki SSC, efektywność zarządzania kosztami – skuteczne narzędzia w służbie controllingu, wdrażanie zasobowo-procesowego rachunku kosztów (ZPRK/RCA) w przedsiębiorstwach usługowych – praktyczne doświadczenia z wdrożeń na gruncie polskim, konsolidacja procesów planistycznych przy użyciu narzędzi Business Intelligence na przykładzie firmy z sektora wydobywczego, wielowymiarowa analiza kosztów kanałów dystrybucji na przykładzie firmy Plastic Group oraz controlling majątku trwałego. Drugi dzień przyniesie szereg inspiracji. Będziemy poruszać się w kręgu takich zagadnień jak: percepcja kosztów w przedsiębiorstwie produkcyjnym – czy wysoki koszt jest zawsze zły, chmura i jej wpływ na realne obniżenie kosztów działania, Continuous Improvement – filozofia zwiększania konkurencyjności czy wreszcie tooling jako metoda optymalizacji podatkowej. Wśród zaproszonych prelegentów znajdą się przedstawiciele takich firm jak: Capgemini, PIT.pl, nazwa.pl, Grupa INCO SA i Jastrzębska Spółka Węglowa.

Szczegółowy program oraz więcej informacji znajdą Państwo również na stronie Forum: http://forumcontrollingu.explanator.pl/.

Dla naszych prenumeratorów przygotowaliśmy specjalną cenę – zamiast regularnych 1490 zł netto mogą Państwo wziąć udział w Kongresie za jedyne 980 zł netto. Wystarczy wypełnić załączony do gazety kupon.

Do zobaczenia w październiku w Warszawie.

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Czy od 2025 r. podatnicy będą musieli prowadzić pkpir elektronicznie?

W 2025 r. podatnicy nadal będą mogli prowadzić pkpir papierowo albo elektronicznie. Przepisy nakładające obowiązek prowadzenia pkpir wyłącznie elektronicznie i przesyłania jej w strukturze JPK do urzędu skarbowego zaczną obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2026 r.

Czytaj więcej

Wigilia dla pracowników – czy jest przychodem pracownika i kosztem dla pracodawcy?

Coraz większa liczba pracodawców decyduje się na organizowanie spotkań wigilijnych dla pracowników. Pracodawcy mają wątpliwości, czy po stronie pracowników powstaje z tego tytułu przychód, od którego należy pobrać zaliczkę na PIT, oraz czy mogą zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki poniesione na ten cel.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.